San Marinos Facebook-schlager måste skrivas om

De senaste dagarna har San marinos bidrag till Eurovision song contest fått stor uppmärksamhet. Låten handlar om Facebook och kvalitetsmässigt speglar den ganska väl att San marino befolkningsmässigt har ett halvt Gotland att välja bidrag från.
Men genom att låten handlar om Facebook har den ändå fått stor spridning.
Den som kan sin schlagerhistoria vet att tricket gjorts förr. 1987 deltog Lotta Engberg med Fyra bugg och en Coca-cola. Låten vann och blev en av schlagerfestivalens mest populära låtar. Men till Eurovision song contest tvingades bidraget byta titel, enligt tävlingens regler för företagsreklam.
Samma öde möter nu San marinos bidrag som nu hotas med diskning. Byter inte landet låt eller skriver om texten innan 23 mars klockan 12 CET diskas landet från tävlan.
Här är den omtalade sången i originalversion:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

4 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Markus Larsson says:

    Jag överlevde i hela 90 sekunder! 😮

  2. Inti Chavez Perez says:

    Markus, 90 sekunder, hur klarade du det? Nu måste jag dränka huvudet i toaletten en stund, hejdå.

  3. Känns lika modern som nick borgens – world wide web gjorde när den kom. Min favoritstrof är: ”Googling, Giggling, Gaggling…”. En alldeles lysande bit ur en riktig kanonlåt!

  4. Kristina Johansson says:

    Okej, detta ÄR genuint roligt. På ett avsiktligt sätt.
    Och så smart att skapa kontrovers, även efter omskrivningarna så kommer denna att vara känd redan innan semifinalen i och med att låterna nu för tiden sprids på YouTube.