Blondinbella klär av sig på nya magasinomslaget

Bloggdrottningen Blondinbella har sedan ett tag drivit tidningen Egoboost magazine. Varje nummer poserar hon själv på omslaget och i senaste numret har hon kastat alla kläder.

Bakgrunden till näckandet är den löpsedel som skapades av Expressen i februari i år, då man rubricerade med att Blondinbella ”tjockmobbades” på grund av en semesterbild.  Ajour skrev om saken då.
Isabella ”Blondinbella” Löwengrip skriver själv:

 
I inledningsordet i magasinet utvecklar redaktionen kampanjidén.

”Vi på Egoboost magazine tänker inte ägna kampanjen Size me åt att säga att ”riktiga män älskar kurvor” eller ta till andra förlegade uttryck. (…) Size me är kampanjen som vill få oss att faktiskt reflektera över hur mycket energi, tid och tankekraft vi lägger på våra kroppar. Size me säger inte att man måste älska sin kropp till 200 procent, men vi behöver acceptera oss själva och inse att livet är för kort för att vi ska må dåligt över hur vi ser ut”

Blondinbella har själv bloggat om numret.
Uppdaterat: Men även om Blondinbellas magasin fokuserar på att variera synen på kroppsideal är reklamen runt omkring fortfarande lika enkelspårig. Vilket i sammanhanget skulle kunna uppfattas något ironiskt (nedan från Blondinbellas blogg)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

7 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Carina Svendsen says:

    Jag tycker hon ser skitbra ut på den där bilden, och om den inte var airbrushad/filtrerad så..ja, good on you.
    Men, kom igen, anledningen till att hon klär av sig är ju att det går käpprätt åt helvete för tidningen, och sex säljer.
    Om det inte var för att hon verkar leva i en egen värld (jag kommer fortfarande ihåg att hon i en tidig intervju sa att hon aldrig skulle behöva sökaett jobb, tack vare sin blogg) så skulle man ju kunna tycka lite synd om henne.
    Hon blev ju någonstans ett verktyg, en leksak, i försök att göra internet till något det inte är. När hon nu växer upp, och ska stå på egna ben, så funkar det inte.
    Det är klart det var jättepraktiskt med en söt 16 åring som inte frågade vart pengarna kom ifrån, eller vart dom gick..
    Någon skull kunna skriva en väldigt intressant bok om ”the wild wild west..” och den guldålder som övergick i verklighet för bloggare, människor som lånade pengar för att investera i domäner m.fl.

  2. Sonja says:

    Är det verkligen motsägelsefullt. Det hon säger är ju att hon vill att alla kroppar ska kunna objektifiseras och inte bara en typ av kropp 🙂

    • Carina Svendsen says:

      Nej, det är väl tvärtom ganska konsekvent, man måste ju fascineras över det bekräftelsebehov någon har som först publicerar en nakenbild på sig själv, och sedan ringer runt till media för att be dom kommentera den.
      Lisa Magnusson skrev (vad jag förstår, jag har inte läst det själv) i Metro ungefär det jag sa när Ajour skrev om att Blondinbella ”tjockmobbades”, nämligen att säga ”min kropp duger” snarare väcker frågan ”duger min kropp”
      Vill vi sluta med utseendefixeringen så måste vi ju sluta med det, inte bara vända den mot en annan typ av utseende, vi ska inte diskutera ”hår under armarna” kontra ”inte hår under armarna”, vi ska inte diskutera det alls, isf.
      Men det är där jag menar att Blondinbella gjort störst skada, för hon har snarare bidragit till ”uppmärksamhetsfixeringen”, eller ”bekräftelsefixeringen”, och hon har ju gjort det för att någon lurat i henne att det finns pengar i det. Så snarare borde ju Blondinbella starta ett initiativ där hon uppmuntrar att människor INTE bloggar, inte är med i dokusåpor, inte…men det fungerar ju inte riktigt.

  3. Petra Liuski says:

    jag är inne på den tvetydiga ytan med reklamen konstra budskap. Det vore riktigt kaxigt att säga nej till utseendefixerad reklam för att visa på äktheten bakom kampanjen. Ett sådant statement av en storbloggare borde kunna ge ringar på vattnet. Men jag misstänker att intäkterna från annonserna är väl behövliga, vilket resulterar i det här halvhjärtade försöket. Nästa gång kanske allt faller på plats.

    • Carina Svendsen says:

      Det faller väl på att det är en utseendefixerad tidning, visst, dom skulle kunna fylla nästa nummer med annonser för mobiler och bildäck, men då skulle feministerna komma och skrika att det är att objektifiera kvinnor (been there, done that…)
      Jag skulle snarare vilja hävda att vi borde sluta med annonsering överhuvudtaget. Har man inte en tidning (eller ett tv-program, eller…) som någon vill betala för att läsa/se, så är ju hela reklambranschen en scam. Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv så måste den ju öka försäljningen för att bära sig, vilket i sig kan vara direkt samhällsfarligt me tanke på att vi har begränsade naturresurser. Jag tillhör dessutom dom som tror att människor kan fatta beslut utan reklam. Dessutom drivs ju reklambranschen av bekräftelsejunkies (av bekräftelsejunkies, för bekräftelsejunkies).
      För att få ett uppdrag så måste man berätta för kunden hur fantastiskt bra både han/hon är, och hur bra man själv är. Den bekräftelse man sen får själv är ju direkt beroende av hur mycket pengar kunden lägger ner, ju mer exponering, desto mer bekräftelse. Reklam idag har blivit ett normaltillstånd, så man mäter alltså framgången inte i hur mycket pengar man _tjänar_ (t.ex. genom ökad försäljning) utan hur mycket pengar man _gör_av_med.

  4. […] kampanj Size Me för att tjejer ska må bättre och vara tryggare i sig själva. Direkt hörs röster om att annonserna på Blondinbella måste ändras för att de inte återspeglar samma ideal som […]

  5. Det är ett första steg, man kanske inte kan göra allt på en gång? Nu har hon tagit ett första steg och med tiden kanske fler tänker om, även annonsörerna.