Arkiv för
Nyheter

5 april

Apple i krig med Kinas myndigheter

Apples kärlekshistoria med Kina har tagit en vändning åt det sämre hållet. Det hela började på den internationella konsumentdagen 15 mars, då det statliga tv-nätverket CCTV i klagade länge och högljutt på Apples kundtjänst och garantivillkor i ett årligt program om konsumenträtt.
Man menade att Apple bryter mot kinesisk lag genom att endast erbjuda ett års garanti, och att man bemöter sina kunder här sämre än i USA, där det enligt CCTV är lättare att få exempelvis en ny telefon om den gamla gått sönder.
Det hela följdes upp med en ledarartikel i Folkets dagblad – en tidning som ofta kallas ”kommunistpartiets språkrör” – där kinesiska kunder uppmanades att bojkotta Apple som straff för företagets ”ojämförbara arrogans”.
I västerländsk media har det uppmärksammats att framför allt CCTV:s påhopp var dåligt underbyggt. Enligt en undersökning av CNN så skiljer sig inte företagets garantivillkor i Kina alls från de i USA.
Dessutom kom det senare fram att CCTV hade betalat en populär taiwanesisk sångare för att skriva negativa poster om Apple på sin mikroblogg, i samband med inslaget om konsumenträtt.
Detta har väckt spekulationer om vilket syfte kinesisk statlig media egentligen har med att hänga ut Apple. Återigen är det CNN som lägger fram några tänkbara anledningar.
CNN menar bland annat att Kinas myndigheter kanske försöker gynna de egna mobiltelefontillverkarna, som ju slåss med populära Apple på världens största marknad. Det kan också vara så att Kina försöker ge sina inhemska statliga mobilföretagen ett bättre förhandlingsläge gentemot Apple, då exempelvis världens största mobiloperatör China Mobile ännu inte har lyckats komma överens med Apple om villkor för att erbjuda 3G till Iphone.
En annan teori är att det handlar om hämnd. De kinesiska telekombolagen Huawei och ZTE har förlorat stora affärsmöjligheter i USA och andra länder, efter att amerikanska myndigheter utan tydliga bevis anklagat dessa företag för att ha nära band till Kinas militär.
apple kinaApp Store i Kina skiljer sig nu från resten av världen
Hur det än må vara med syftet, så gick Apples vd Tim Cook i veckan ut med en officiell ursäkt till Kina, där man erkände sina brister gällande att göra affärer i Kina och hur man kommunicerar med landets konsumenter. Man lovade att inte ge upp innan man får sina kinesiska kunder att känna samma förtroende som företaget åtnjuter i andra delar av världen.
Ursäkten kan givetvis delvis ses som taktiskt viktig. I fjol ökade Apples försäljning i Kina (inklusive Hongkong och Taiwan) med 67 procent, för att uppgå till 6,63 miljarder dollar, vilket är 13 procent av företagets globala försäljningsintäkter.
Ursäkten blev väl mottagen i kinesisk media, och även utrikesministeriets talman Hong Lei sade vid en presskonferens att Apples handling ”är värd respekt jämfört med många andra amerikanska företag”.
Men konflikten är ännu inte avslutad. Då kinesiska myndigheter nu vittrat svaghet hos Apple, är det sannolikt att man kommer öka pressen på företaget att låta Kina kontrollera innehållet i App Store.
Kina har länge motsatt sig faktumet att kinesiska användare av App Store kan ladda ner samma appar som användare i alla andra länder, vilket bland annat inkluderar VPN-appar samt e-böcker med regimkritiskt innehåll samt information om Tibet.
Då Apple i fjol märkte störningar i nedladdningen av vissa appar i Kina, bytte man protokoll på App Store från HTTP till HTTPS. Något som i praktiken begränsar Kinas möjlighet att omöjliggöra sökningar och nedladdningar av för dem obekvämt innehåll. Analytiker har efter detta kallat App Store för ”den mest omfattande trojanska hästen” som tagit sig förbi Kinas vägg av censur.
Men nu kan det vara slut med det. I veckan kom en oroande rapport från app-utvecklaren Hao Peiqiang att hans app tagits bort efter att ha varit tillåten i två månader. The Next Web publicerar det email som Hao fick från Apple, där det förklaras att hans app tagits bort för att den ”innehåller material som är olagligt i Kina”.
Hao misstänker att det beror på de tre böcker av en censurerad kinesisk författare som finns att ladda ner i hans app, som nu alltså är oåtkomlig i Kina, men tillgänglig i alla världens övriga länder. Quartz menar att detta bara är början, och att vi omgående kommer få se mer innehåll tas bort från kinesiska App Store.
Utvecklingen är värd väl att bevaka av många skäl. Vad som sker i förhållandet mellan Apple och Kina kommer sätta ribban för andra utländska internetföretags verksamhet i landet. Det ska också bli intressant och se till vilken grad världens största företag, av ekonomiska skäl, är beredd att böja sig för krav från världens största diktatur.
/ Jojje Olsson
Jojje Olsson är författare och journalist bosatt i Peking. Han driver nyhetsbloggen InBeijing, och i sommar kommer hans bok ”Peking – förändringarnas stad” som publiceras hos Laurella & Wallin förlag.

4 april

1 april

27 mars

Svensk crowdfundingsajt samlade in 150 000 på några timmar – med Aftonbladets hjälp

screenshot 2013-03-27 kl. 16.04.30
Efter att Aftonbladet skrev om att Englas mamma är skyldig staten över hundra tusen kronor efter en rättegång fick man flera frågor om hur de kunde hjälpa. Aftonbladet valde då att haka på en insamling som gjorts på den svenska crowdfundingsajten Funded by me. I en krönika skriver chefredaktör Jan Helin om greppet och hänvisar till Funded by me. Varje gång Aftonbladet skriver om insamlingen markerar man att sajten är ”erkänt seriös”, vilket såklart är reklamguld för Funded by me. Läs vidare →

25 mars

"De vet du" får förlängd serie – och släpper musikvideo med Aschberg

screenshot 2013-03-25 kl. 11.49.40
Ajour har tidigare skrivit om youtubefenomenet De vet du som en av nätets största stjärnor. I höstas skrev vi om att Kanal5 gruppen och gett dem en egen show på Kanal5play. En pilot släpptes och kanalen menade att tittarnas engagemang skulle avgöra seriens fortsättning. Ett minst sagt diffust och godtyckligt mått. Hur som helst kommer nu en fortsättning och bandet passar på att uppmärksamma det med att släppa en ny musikvideo, ”Haterz”. Läs vidare →

19 mars

Ljudupptagning av "gubbslemsdebatten" hittad – här lyssnar du

För två veckor sedan hölls journalistkonferensen Gräv i Göteborg. Under första kvällen satt bland andra Robert Aschberg, Täppas Fogelberg, Janne Josefsson och Maria Sveland i en panel och diskutera högt och lågt. Enligt de flesta som var där var det mest lågt, då feministiska falanger kallades fascistiska och Maria Svelands utseende kommenterades på scenen. Till sist fick två journalister nog och avbröt debatten med frågor om det verkligen var okej att bete sig som de gjorde.
Debatten har kallats ”gubbslemsdebatten”, efter att Täppas Fogelberg först kallade sig själv gubbslem och en av de journalister som sedan avbröt debatten återanvände begreppet. Men någon ljudupptagning inte publicerats. Fram tills nu. Kristianstadsbladet publicerar i dag en text där reportern Inga-Lill Bengtsson utgått från att någon annan hade en bandning – ”alla satt med sina telefoner uppe”. Men nu, två veckor senare, publcierar hon alltså sin bandning. Så att alla kan skapa en egen uppfattning om vad som hände.
Ljudfilen finns hos Kristianstadsbladet som nedladdningsbar fil. Förhoppningsvis finns filen att streama inom kort.

17 mars

Readly vill vara tidskrifternas Spotify

Det går tungt för tidskrifterna i Sverige. Även om det finns undantag så kämpar de flesta med vikande upplagor. Arbetsmiljöforums tidning Du&Jobbet tappade 21,8 procent 2012. Teknikens värld backar med 10,4 procent, Vagabond med 17,8 procent och PC Gamer med 12,2 procent. Enligt TS statistik för 2012 tappar nio av tio tidskrifter på konsumentsidan i upplaga.
Nya vägar till läsarna behövs och kanske är det nya tjänsten Readly som kan bli lösningen för digital distribution av tidskrifter på samma sätt som Spotify blivit det för musiken och strömmande filmtjänster för filmtittandet.
Måndag 18 mars släpps appen Readly på App Store. Då blir det möjligt att för 99 kronor i månaden tanka hem och läsa alla tidskrifter som finns i Readlys utbud. Ett fyrtiotal titlar finns från start i sortimentet, ett antal som grundarna enligt uppgift räknar med att snabbt kunna utöka. Läs vidare →

15 mars

Nordkorea dyker upp på Instagram

newsjean
Fram tills nyligen har det varit strängt förbjudet för turister att ta med sig mobiltelefoner in i Nordkorea. Regeln har nu släppts samtidigt som ett 3G-nät, exklusivt för turister, gjorts tillgängligt i landet. Nordkoreanerna själva står däremot fortfarande utan möjligheter att koppla upp sig mot internet.
Läs vidare →

14 mars

Kina präglar listan över världens största sociala medier

Kan du nämna världens största sociala medier i ordning? Facebook – rätt! Twitter – fel! Qzone och Tencent Weibo – rätt!
För ett tag sedan skrev jag på Ajour om hur kinesiska tjänster dominerar världens näthandel. Detsamma gäller sociala medier, då Kina redan i slutet av 2012 hade 567 miljoner internetanvändare, vilket är fler än hela EU:s samlade befolkning.
Ny statistik från Go Globe visar att 91 procent av de kinesiska användarna är registrerade vid något socialt nätverk, jämfört med bara 67 procent i USA. Den snabba tillväxten av Kinas sociala medier gör att det i dag inte verkar finnas någon träffsäker lista över världens största sociala nätverkstjänster. Läs vidare →