Ajour har tidigare berättat om De vet du, Sveriges svar på Lonely Island, som gör humoristiska musikvideos om samtidsfenomen. I dagarna bryter gruppen, som snittar en halv miljon visningar på varje klipp, ny mark. Tillsammans med Björn Borg släppte de en blandning av humorfilm och reklam på den egna kanalen. I klippet visar gruppen upp briefs och boxers från kalsongmärket. Detta trots att gruppen tidigare sagt att de vill hålla kanalen ren från reklam. Ajour tog kontakt med gruppen för att kolla vad som hänt sedan sist.
– Ja, det som har hänt är väl att våra låtar och videos har blivit lite större. Vi har haft en del spelningar och det har börjat bli massa möten med folk som har kostymer, säger Christopher Martland.
Hur kommer det sig att ni gjorde ett samarbete med Björn Borg? Vem kontaktade vem?
Christopher: Det var de som kontaktade oss och ville göra något slags samarbete. Så vi kom fram till att vi skulle fotas i deras nya kallingar. Sen kände vi att de skulle vara kul att göra något slags klipp när vi ändå var på plats i bra studio och hade kameror och sånt. Då kom vi på idén till klippet och gjorde det.
Johan Gunterberg: Men den stora anledningen till att vi ville göra ett samarbete med Björn Borg var framförallt att det är något vi själva gillar, vi har ju Björn Borg-kallingar. Och sen att de personerna som ville jobba med oss var riktigt sköna och ville börja jobba direkt utan massa möten och jobbiga papper.
Christopher: Vi hade aldrig gjort det här med en produkt som vi inte själva använder eller tycker är bra.
Är det första gången ni gör en sponsrad video?
Christopher: Jag vet inte om man ska kalla det sponsrad video. För oss var det bara lite larv framför kameran under ett modelljobb. Mer för att vi ville visa våra fans vad vi gör typ. Men det är första gången vi gör något annat än en musikvideo på vår kanal på Youtube.
Vad får ni betalt för en sådan grej?
Christopher: Jag vet inte? Läste inte kontraktet riktigt. Hoppas vi får lite kallingar i alla fall.
Ni har tidigare sagt att ni gör er ”kanal för folket” och därför ”aldrig kommer tjäna pengar på den”. Det här blir ett steg åt sidan för det, men måste det innebära ett problem? Är det inte bra att ni tjänar pengar?
Johan: Jo, men då menade vi ju att inte förstöra klippen med massa reklam innan så man måste vänta ett tag innan man kan se våra videos. Det är ju det mest störiga som finns. Skämtreklamer är ju typ det roligaste vi vet så det är en stor del av vår humor. Det vill vi ju erbjuda våra tittare. Och det här kändes som ett perfekt tillfälle.
Tror ni att folk kommer att upfatta er annorlunda efter filmen och samarbetet?
Christopher: Jag tror inte att uppfattningen om oss förändras något, förutom att folk har fått reda på att Tor bär breifs. Men blir det bra respons så kanske vi lägger upp lite fler sådana här klipp som inte bara är musikvideos på kanalen. Var första gången vi testade det nu.
Läs Ajours stora intervju med youtubestjärnorna De vet du
De vet du:s nya reklamfilm: