Här kommer inte bara ett urval av den senaste veckans nya musik på Spotify, utan de två senaste. Det blir lätt så när ett stycke musik överträffar allt annat, motsvarande den vida grad som Beach Houses ”Bloom” gjort. Årets hittills bästa album har egentligen varit allt du behövt den senaste tiden. Om inte, är det hög att tillgodose det behovet:
När det intensiva lyssnandet mattats av något kan du ägna dig lite tid till det som tålmodigt stått på kö.
Album
Here We Go Magic var annorlunda och ren och skär njutning – från början till slut.
The Heartbreaks skramliga och irriterande medryckande indiepopdebut var omöjlig att hejda sig från.
Med klassisk banduppsättning, och drömmen om att tre ackord är allt som behövs, levererade Avtalet skitig pop som lät avspänt spännig och uppfriskande uppkäftig.
Det franska skivbolaget Kitsuné gjorde något så europeiskt ovanligt som att vända blicken till USA för en lektion i modern electro- och syntpop.
Ab-Soul rappade med ett flyt få förunnat och hela det efterlängtade albumet var utfört med stor precision och mäktiga beats.
Titellåten på den klassiskt skolade King Charles debutalbum var plågsamt smittsam – ett virus av värsta sorten som kulminerade i en sanslöst oemotståndlig final. Och så vidare.
På det, till skillnad från debuten, pollerade andra albumet hade Best Coast blivit lite dystrare. Snyggare. Och tråkigare. Men fullt lika gripande.
Ikons förflyttade sig från psykedelia till pop.
Simian Mobile Discos bästa alster hittills, satte både omslag och innehåll på kant när de till stora delar lämnade electron bakom sig och istället skiftade om till minimalistisk techno.
Äntligen kunde vi låta oss förtrollas och genomborras av Julia Holters drömska värld.
Singlar
Animal Collective höll gammal god, utflippad och fullkomligt oemotståndlig form.
jj återvände med utgåva nummer fyra – på vilken de bravurartat erbjöd baleariska rytmer att plocka med dig ut i solskenet.
Passion Pits lekfulla och experimentella electroindie har de senaste åren blivit ikappsprungen av otalet hipsterakter, men det förtog uppenbarligen inte deras lust att fortsätta på inslagen väg.
Superhajpade Niki & The Dove beredde sitt debutalbum med en briljant popsingel.
The Tallest Man On Earth växte sig åtminstone längst i Sverige.
Ghost Beach blivande indiesommarplåga kändes kraftigt influerad av Fleetwod Macs ”Everywhere”.
Och ytterligare en garanterad sommarplåga stod Gooldroom för med en underbar elektronisk popballad.
Fler tips hittar du på Spotifierad.se eller i någon av mina löpande uppdaterade Spotifylistor:
2012: Month Of May
2012: The Best Tracks
2012: The Best Remixes
Illustration: Gustaf Öhrnell.