Efter lång väntan fick vi till slut, på Spotify, ta del av den 22-årige kanadensiske indie-r&b-stjärnan The Weeknds tre, från förra året, släppta mixtapes – samlade på en officiell och remastrad samling.
The Weeknds av mörker höljda känslor svämmade över bland industriellt iskalla syntar och slöa beats, som skars itu av hans änglalika röst och blev, förstås, väl mycket att ta till sig på en och samma gång. Men uppdelat, framför allt den första delen “House of Balloons”, var det, förstås, närapå oslagbart bra.
Vitalic höll sig fast vid sin stil och sitt lyckade koncept som blandar hård fransk electro och techno med rock. Och han hade som vanligt en oförtruten känsla för att skapa episka låtar med ett enastående tryck och driv i sig – oavsett tempo.
Den 19-årige, japanfödde och USA-uppväxte GRMLN var inte något undantag från mängden lovande chillwave-artister, när han också visade sig ha stor talang för surfpop.
El Perro Del Mar befäste sin position som en av Sveriges starkast lysande, och samtidigt osannolikt okända, stjärnor. Hon blandade och gav med stor perfektion, experimentlusta och nedtonad pricksäkerhet när hon bland annat erbjöd allt från smetig pop och mjuka beats till reggaeliknande baktakter och housepianon – vackert sammanflätat med den där rösten…
I variation och ovisshet mötte ljus mörker, och lager av syntar glödande gitarrer. Vägen till framgång var utstakad men slutresultat av Emeralds nylagda album blev tyvärr något knöligt och slätstruket.
Crystal Castles återvände till mer kaosartade och dystopiskt mörka ljudbilder, som tillsammans formade en vacker röra.
The Casket Girls blandade naiv, vän sång med kusliga texter samt solklara, lätttillgängliga melodier.
Games debutalbum innehöll powerpop på gränsen till perfektion – utförd enligt konstens alla regler.
Pophiphopbrödraduon Lorentz & Sakarias följde upp succén från 2009 med en ännu större sådan, det inte fullt lika dansgolvsanpassade albumet “Himlen är som mörkast när stjärnorna lyser starkast” – som endast släpptes för streaming(!).
Allah-Las musik borde fungera lika väl för gammal som ung, kanske framför allt gammal, eller om du åtminstone gillar retro, eller uppskattar de amerikanska garagebanden från sextiotalets mitt och slut. Eller.
Tropics visade prov på variation och en begåvad förmåga att plocka upp åttiotal, discofunk och r&b, med mera, och stöpa om detta till en upphackad och elektrifierande modern tappning.
Hur mossbeklädda och inaktuella Soundgarden än må anses vara med sitt klassiska tunga rocksound, fungerade både det och Cornells starka röst precis så pass bra som man kunnat önska sig.
Neighbors spelade elektronisk indiepop som svävade uppe bland molnen, nästan på samma höjd som The Postal Service. Hög kvalitet, med andra ord.
Fler musiktips hittar du som vanligt på Spotifierad.se eller i någon av mina löpande uppdaterade Spotifylistor:
2012: November Skies
2012: The Best Tracks
2012: The Best Remixes
2012: The Best Contemporary and Indie R&B
Illustration: Gustaf Öhrnell.