Ajour har tidigare flera gånger skrivit om hur kungahuset allt mer frekvent och strategiskt använder nätet för att publicera egna nyheter. Oavsett om det handlar om första – och hela tiden nya – bilder på nyfödda prinsessan Estelle, egna artiklar om Madeleine eller förlovningsvideos. Alla skapade för att äga nyheten själva, kunna styra mediebilden lite enklare.
Idag vid lunchtid släppte Kungahuset ytterligare ett videoklipp. Det var en puff för en mindre bok som drottning Silvia har sammanställt som försvar mot de anklagelser som riktats mot hennes familj. Det var 2010 som Kalla fakta publicerade en dokumentär som visade hur Silvias far hade kopplingar till nazisterna, ett program som blev nominerat till Stora journalistpriset 2011.
Under en tid har Silvia nu anlitat en erfaren arkivarie som gått igenom stora mängder dokument. Dessa har nu sammanställts och publicerats på Hovets hemsida. För att få snurr på saken publiceras allt på hovets Facebooksida, med 90 000 ”gillare”. Allt grundmaterial finns tillgängligt för att skapa en känsla transparens.
Det sex minuter långa videoklippet visar en sammanbiten och fokuserad Silvia som i detalj verkar ha planerat för hur hon ska lyckas tvätta sin familjs namn. Jag vet inte om hon lyckas, men den rollen som hovet ikläder är onekligen intressant. Ensamma har de till exempel en Facebooksida som är större än någon annan tidnings i Sverige. De har insett och tagit tillvara på sin egen makt och förmåga att enkelt skapa räckvidd. Och kan publicera sin egen dokumentär som av den lojala publiken antagligen sväljs mer okritiskt än ett Kalla fakta-avslöjande.