Vi hade en notis tidigare idag, om Minimedias tonläge när de säljer annonsutrymmen till Aftonbladet. Under notisen passade Erik Rudvall på att i kommentarsfältet länka till den här artikeln, signerad Minimedia. Den uppmärksamme noterar att det ingenstans står att det handlar om en annons och Aftonbladet själva bekräftar att det är en redaktionell artikel skriven av Minimedia.
— Det händer att Sportredaktionen outsourcar sidor till Minimedia, för de hinner helt enkelt inte med att fylla sidorna, säger Fredrik Lindén.
Som läsare är det i stort sett omöjligt att se skillnaden mellan redaktionellt material, och så kallade advertorials — redaktionella säljtexter. Om vi för punkt för punkt går igenom det advertorial-erbjudande Minimedia ger sina kunder blir det tydligt hur svårt det är att hålla isär.
Minimedias advertorial lovar:
– Ni annonserar med bild, rubrik och ingress på Aftonbladet Mobil – Nöjesbladet Därifrån länkar vi läsarna direkt till en spännande artikel som våra journalister skriver efter era önskemål och behov.
Aftonbladets redaktionella puff:
Minimedias advertorial lovar:
– I artikeln länkar vi tydligt dessa läsare vidare till er hemsida på flertalet ställen i artikeln.
– Vi kan göra klickbara telefonnummer så att läsarna kan ringa och ställa frågor och boka biljetter direkt från artikeln.
– Vi står för all produktion och journalistik. Det enda som behövs från er är en kortare telefonintervju.
– Minimal arbetsinsats
Aftonbladets redaktionella text:
I artikeln beskrivs nakenfotografen som ”Sveriges kändaste” och en ”mycket respekterad fotograf”. Förutom att det varumärke som han lanserar, Mooregames omnämns tre gånger i artikeln, nämns också hans egna klädmärke ”Sexy by sweden” som ett märke som har ”blivit mycket populärt”.
Bingo Rimér får i artikeln sedan berätta om alla framtida satsningar och marknadskampanjer han planerar för Mooregames. Artikeln låg dessutom länkad från Aftonbladets förstasida.
Minimedias advertorial lovar:
Förslag på hur man skulle kunna skriva artiklar om er:
– Det som fungerar väldigt bra är att man gör ett kundcase där vi intervjuar ett eller flera företag/personer som varit hos er. På detta sätt får man en neutral röst som berättar om er. (= mer trovärdigt och intressant för läsarna)
Aftonbladets redaktionella text: I artikeln citeras Rimér ur tidningen Poker Magazine.
Men tillvägagångssättet som beskrivs i säljbrevet går knappt att särskilja från det i så fall redaktionella innehållet. Frågan är om Aftonbladet känner fortsatt förtroende för Minimedias bidrag till redaktionen. Kan de lita på att det redaktionella materialet inte är köpta annonsplatser?
— Vi litar på Minimedia, säger Fredrik Lindén, men vi upplever att deras säljbrev var mycket illa formulerat. Det ska inte gå till på det viset.