Arkiv för

16 juni

Daft Punks hemliga Sverigespelning

Uppdatering kl. 13:00: När något verkar vara för bra för att vara sant så är det ju tyvärr också oftast inte sant. Enligt rapporter under söndagsförmiddagen så var det två utklädda Spotify-anställda som uppträdde.
Daft Punk har under våren toppat listorna världen över med nya albumet ”Random Access Memories”. Det har emellertid varit tyst om huruvida det blir någon turné, och istället har det ryktats om att det inte blir några spelningar alls under 2013. De två medlemmarna, Guy-Manuel de Homem-Christo och Thomas Bangalter, ska dessutom ha sagt i en intervju att till och med deras vänner frågat dem om de inte ska ut på turné, men att tidpunkten för en sådan är ”not anytime soon”.
Men helt oväntat dök den franska elektroduon upp i Stockholm under lördagskvällen och genomförde en hemlig överraskningsspelning. Dock inte på Summerburst – utan på Spotifys sommarfest.
Här är lite bilder och videor från spelningen på Vine, Instagram och Twitter.

13 juni

Svenska youtubestjärnorna "I just want to be cool" plockas upp av SVT

screenshot 2013-06-13 kl. 11.03.09
SVT fortsätter att hämta stjärnor från Youtube. Efter succévärvningen av Gina Dirawi och William Spetz har de nu gett utrymme för trion ”I just want to be cool”. Gruppen består av ett gäng kompisar som regelbundet gör sketcher och publicerar på Youtube. Gruppen har inte riktigt nått samma publiksiffror som sina föregångare på Youtube, men snittar ändå på runt 150 000 visningar per avsnitt.
I just want to be cool börjar sändas på SVT play under hösten 2013.
Läs vår artikelserie om svenska youtubestjärnor här.

31 maj

EU förbereder för att förbjuda extra surfavgift utomlands

Foto: Leoprieto

Foto: Leoprieto


Nu ska det inte kosta extra för att surfa utomlands i Europa. Löftet kommer från EU-kommisionären Neelie Kroes i Bryssel idag. Telekomföretag ska inte få ta ut en extra avgift när kunden är utomlands och tvingas använda så kallad ”roaming”, surfa via en annan operatörs nät.
– Jag vill att vi ska visa medborgarna att EU är relevant i deras liv. Att vi ordnade så att de digitala reglerna kom ikapp deras rättmätiga förväntningar, sade Kroes som härmed vill förverkliga idén om en enda europeisk telekommarknad, sa Neelie Kroes i Europaparlamentet rapporterar DN.
Insikten kom spontant när hon förberedde sitt tal. Förhoppningen är att kunna göra klart ett förslag till påsk 2014.

– Inom telekom, av alla sektorer, finns det inte plats för barriärer. Det heter world wide web av en anledning. Det finns ingen annan sektor i den ofullständiga europiska enskilda marknaden där barriärerna är så obehövliga och så höga. Tiden för förändring är nu, enligt Neelie Kroes (DN)

 

28 maj

Donald Trumps Twitter-attack mot Vattenfall

Den excentriske miljardären Donald Trump har under en längre tid haft ett ont öga till svenska energijätten Vattenfall. Det statliga elbolaget är huvudpart i byggandet av en havsbaserad vindkraftspark utanför skotska kusten, vilken Trump hävdar kommer förstöra utsikten från den lyxiga golfanläggning han planerar att uppföra i området.
Redan hösten 2011 skrev Trump brev till den skotska försteministern Alex Salmond för att försöka stoppa Vattenfalls bygge. I mars i år hotade han att stämma företaget.
Idag konfronterade han även Vattenfall på Twitter.

 

 

 
Det återstår förstås att se om det blir någon respons på Twitter från Vattenfalls sida. I ett pressmeddelande så ger dock företaget en helt annan bild än den Donald Trump försöker måla upp, och menar att de enbart söker nya partners i projektet.
Transparens: Jag arbetade på Vattenfall mellan 2010 och 2012.

21 maj

Spotify släpper sociala topplistor

Spotify förnya sina topplistor. Nu släpps en widget med de mest spelade låtarna – uppdelade per land. Och! Ytterligare en ”Topp 50” över de låtar som delats mest i sociala medier.
Den nya funktionen släpptes på Spotify.com idag. På sajten kan du hämta en widget som är specifik för ditt land. Här finns dels en topp 50-lista över de mest spelade låtarna med statistik över hur ofta de har streamats under den senaste kalenderveckan. Och dels en lista över låtarna som blivit mest spridda i sociala medier.
– These are the songs that have been most actively shared to other Spotify users, Facebook and Twitter, making them the most-buzzed-about songs of the week, skriver Spotify i ett pressmeddelande.
Syftet är gissningsvis att få fler svenska medier och aktörer att använda, bädda in och hänvisa till Spotify som källan för att få koll på de mest populära låtarna i Sverige. Det nya måttet ”social topplista” kan också ge en öppning till att hitta musik som är på väg att etablera sig.
Här ser du låtarna som är mest spridda i sociala medier av svenskar den senaste veckan:

20 maj

MMS: 645 000 svenskar har Netflix-konto

Netflix är störst i Sverige på streamad betalt-tv. Det visar tv-undersökningsbyrån MMS som frågat 3218 svenskar i åldrarna 9-99.
Netflix har funnits på svenska marknaden i ett drygt halvår, men har alltså redan fått ett kraftigt grepp om den svenska marknaden. De placerar sig därmed framför både Viaplay och ”Aftonbladet plus”.
Undersökningen handlar inte om användande och det är inte omöjligt att Netflix offensiva Sverigelansering där Spotifyanvändare fick tre gratismånader kraftigt har bidragit till deras grepp om marknaden.
Läs mer hos MMS.

30 april

Skifte: Instant message har blivit större än sms

Nu har tjänster som WhatsApp och Iphones Imessage blivit större än SMS. Uppgifterna kommer från byrån Informa och publiceras på BBC.
Enligt Informa har det under 2012 skickats 19 miljarder meddelanden per dag i chattappar som WhatsApp och Imessage, medan SMS under samma period ”bara” snittat på 17.6 miljarder meddelanden om dagen.
Informa menar att de har rapporter på att flera operatörer har sett en minskning av SMS och att det riskerar att slå hårt mot företagen som får en väsentlig del av sina intäkter från sms. Användandet av Imessage i Iphone eller appar som WhatsApp går via nätuppkopplingen vilket gör att det enkelt kan runda operatörernas SMS-tjänster.
Chattapparna förväntas nu ta över SMS enligt Informa som tror att det 2014 kommer att skickas över 50 miljarder meddelanden om dagen på de nya plattformarna.

25 mars

Spotifys första tv-kampanj

https://www.youtube.com/watch?v=bwd3aCXYncM

https://www.youtube.com/watch?v=6HRMF1HXIb0

https://www.youtube.com/watch?v=E-wbGBc4BuY

Idag rullar Spotify ut sin första ”traditionella” reklamkampanj i USA. De två korta filmerna kommer bland annat att sändas i amerikansk tv. Kampanjens slogan är #ForMusic, vilket också är namnet på den tredje, lite längre filmen.

19 mars

Ljudupptagning av "gubbslemsdebatten" hittad – här lyssnar du

För två veckor sedan hölls journalistkonferensen Gräv i Göteborg. Under första kvällen satt bland andra Robert Aschberg, Täppas Fogelberg, Janne Josefsson och Maria Sveland i en panel och diskutera högt och lågt. Enligt de flesta som var där var det mest lågt, då feministiska falanger kallades fascistiska och Maria Svelands utseende kommenterades på scenen. Till sist fick två journalister nog och avbröt debatten med frågor om det verkligen var okej att bete sig som de gjorde.
Debatten har kallats ”gubbslemsdebatten”, efter att Täppas Fogelberg först kallade sig själv gubbslem och en av de journalister som sedan avbröt debatten återanvände begreppet. Men någon ljudupptagning inte publicerats. Fram tills nu. Kristianstadsbladet publicerar i dag en text där reportern Inga-Lill Bengtsson utgått från att någon annan hade en bandning – ”alla satt med sina telefoner uppe”. Men nu, två veckor senare, publcierar hon alltså sin bandning. Så att alla kan skapa en egen uppfattning om vad som hände.
Ljudfilen finns hos Kristianstadsbladet som nedladdningsbar fil. Förhoppningsvis finns filen att streama inom kort.

20 februari

MTV fake-hackade sitt Twitter-konto

I måndags rapporterade Ajour om kapningen av Burger Kings Twitter-konto. Även Jeep råkade ut för en liknande attack, och under tisdagen verkar det som att MTV försökt hänga på ”trenden” – precis som om det hade varit något slags Harlem Shake-fenomen.
I samband med att MTV:s konto ”hackades” så dök det snabbt upp ganska tydliga bevis för att det var företaget själva som låg bakom, och en talesperson för MTV ska senare också ska ha bekräftat för The Atlantic att det rörde sig om ett skämt. Internet var dock inte särskilt imponerade av skämtet. Till skillnad från Burger King och Jeep, som faktiskt ökade i antal followers i samband med hackningarna, så ligger MTV fortfarande kvar på samma följarantal.