Därför googlar Sverige efter Google

Foto: Aray Chen CC-BY-NC-SA http://www.flickr.com/photos/pandaray/2576981899/

Googles årliga sammanställning av mest sökta ord kan tyckas navelskådande nördigt, men säger egentligen ganska mycket om Sverige. För när 97 procent av nätsvenskarna googlar – i snitt över 30 miljoner gånger varje dag – blir det en sammanfattning om vad vi tänker på. Och hur vi använder nätet.

Topplistan på vanligaste sökord är inte särskilt sexig. Här toppar Facebook följt av Aftonbladet, Youtube och på sjätteplats Google. Så har det varit länge och speglar inte att Sverige är idioter. Istället handlar det om att vi använder sökfältet i våra webbläsare som adressfält. Istället för att komma ihåg om det är ett ”.com” eller ”.se” i slutet på Facebook så googlar vi det, för att sedan klicka oss in rätt.

Det är den rollen Google har fått, inte bara för att söka information, utan en lathund för allt från ”hur stavar man schysst” till hur man hittar Google. En navigeringsfunktion mer än sökmotor.

Därför blir topplistan på mest sökta google-ord en spegling av Sveriges populäraste sajter. Vilket, i tur och ordning, stämmer rätt bra. Facebook har sedan länge passerat Aftonbladet som mest besökta mediesajt. Och att Youtube och sedan Blocket kommer stämmer rätt bra med trafiken på Kiaindex.

Då är det mer intressant att titta på trenderna för 2012, vilka ord som har stigit mest under året. Att Hanna Widerstedt, skandalbloggaren som var ”ett konstprojekt”, toppar är kanske inte jättekonstigt. Widerstedt har fått enormt genomslag under året. Med sina videos ”jag hatar fattiga”, tv-deltagande och Big brother-inhopp har hon kommit från ingenstans – därmed har Sverige googlat. Det handlar alltså inte om att hennes namn googlas mer än andra, bara att hon kom från ingenstans under året och personifierat frågan: ”Vem är denna Hanna Widerstedt?”.

Att Netflix kniper andra-platsen är imponerande. Filmtjänsten, med Spotifylikheter, lanserades så sent i oktober, men har fått stort utrymme som ett lagligt alternativ. Kanske ångrar sig HBO att de senarelade sin variant? Men lika intressant är det att det illegala streamingalternativet Swefilmer hamnar på trea. Indikerar det att det inte spelar så stor roll att legala tjänster anpassar sig? Det är såklart för tidigt att sia om, men en intressant trend.

Andra saker värda att notera:

# Boten Anna är nionde mest sökta låt. Enligt Google själva efter att de uppträdde på Allsång i somras. Men att den ligger över ”Fest hos mange”?

# Googles redovisning av populäraste ”hur” och ”vad”-sökningarna är roliga. Men inte mycket mer. Det är en kopia på engelska ”How to” och är nog betydligt – även relativt sett – vanligare sökning på engelska än svenska. Om man tittar på ”Hur hånglar man” som låg på plats tio så har den ynka 1300 sökningar på ett år. Men återigen visar de listorna hur vi använder Google mer som uppslagsverk (”hur stavar man schysst”) än sökmotor.

# Det som däremot är intressant är hur man använt Google för att guida i svåra frågor som ACTA och SOPA. Internetlagarna som skakade Sverige och Europa under året.

Här är hela listan