Mobilanvändandet ökar explosionsartat i Sverige. Efter att branschen i flera år pratat om boomen är den nu här. Aftonbladet, Sveriges största mediesajt, märker det tydligt och har fler besökare bara i mobilen än vad Expressen.se har på hela sajten.
Så hur surfar vi? Nyligen avslöjade Twittercensus att ”Twitter for iphone” var den mest använda appen. Långt före eventuella appar för andra smartphones. Trots det är Iphone inte den mest sålda smartphonen. Tittar vi internationellt har den inte varit det på länge.
Android (som inte är en egen telefontyp utan den programvara som finns i de flesta telefoner som inte heter Iphone, Blackberry eller Nokia) har de senaste åren alltid varit större än Iphone. Tidigare har till och med Nokias telefoner varit större. Och även om Iphone-användandet har växt är det ingenting mot Android.
Bryter man ner det här på länder ser man hur tydlig dominans Android har på marknaden. Även Sverige (åttonde från höger):
Enligt Global web index är ungefär 55 procent av smartphone-marknaden Android-ägare och bara ~35 procent iphone-ägare. Det är relativt många iphoneägare. Bara Australien och Singapore har, enligt Global web index mätning, fler Iphone-ägare procentuellt. Men ändå: Det är tydligt vem som äger marknaden – även i Sverige.
Det här speglas inte särskilt väl i rapporterna kring Smartphone-användandet i Sverige. Inte heller i den allmänna känslan kring vilken smartphone som dominerar användandet. Hur ofta hör du talas om en app i Androids app-butik Google play?
Kanske är det ändå inte så konstigt. För tittar man på hur webbtrafiken från mobila apparater ser ut, är bilden än helt annan. Där dominerar Apples mobiler totalt. Bilden nedan är från Statcounter och uppskattar den svenska mobiltrafiken under det senaste året.
Vi ser såklart att det bara är två programvaror det handlar om – Iphones och Androids – men att förhållandet är helt omvänt. Android har bara hälften av allt webbsurfande, jämfört med Iphone.
Några av Sveriges största sajter bekräftar att så är fallet. Aftonbladet.se uppger att 70 procent av den mobila trafiken kommer från Iphones och bara 29 procent från Android. Svd.se bekräftar trenden, men att gapet är ännu större hos dem – 80/20.
Så hur kommer det sig att Android kan vara så mycket större, men ha så lite användning? Kanske är det så att en majoritet av Androidköparna är personer som vill ha en smartphone, men inte orkar bry sig så mycket om dess funktioner. De behöver en ny telefon, men vill inte lägga sju tusen kronor på något som de ändå mest bara ringer på. Teorin kommer från Michael Kazarnowicz och han sammanfattar den den såhär:
– De har en smarttelefon som de använder som dumtelefon.
Ett skifte till mobilsurf har börjat, men mycket verkar vara tack vare att Steve Jobs gjorde en telefon som förklarade något tidigare väldigt komplicerat på ett väldigt enkelt sätt. Det är fortfarande en lång resa innan alla är med på det tåget.