Under förra veckan letade sig en relativt ensidig skara band och artister fram till nyfikna öron, som via tröga fingrar slutligen fortplantade sig till några rader text. Håll till godo och skynda och fynda för snart är det ny vecka med ny musik.
Lower Dens lät som ett Beach House light. Inget fel med det det. Absolut inget fel.
Mystery Jets ställde krystad humor åt sidan till förmån för seriositet, och fortsatt omedelbara hits och dansanta indiediscomelodier.
oOoOO.
The Spinto Band vaknade visst upp för att på allvar utmana sin indiepop med indiepop.
Reptar spelade en märklig rytmisk syntpop – som sprungen ur ett afrikainspirerat åttiotal. Fungerade det med.
Med stora drag målade The Cribs ett bombastiskt verk som varken trugade, bad eller ursäktade sig i sin framfart.
Slow Magic levererade magnifik chillwave på det i sanning ohemult hipsterbetitlade debutalbumet ▲.
A$AP Rockys nya singel nådde inte helt oväntat upp till de skyhöga förväntningarna.
Crocodiles bevisade återigen hur snyggt de bemästrar genren noisepop.
Light Asylums hittade en perfekt balans mellan syntpop och punkig electro samt sångerskans dova, dramatiska sång.
Tu Fawning var monumentalt vassa.
Gravenhursts psykedeliska och melankoliskt sköna melodier dominerades av ett flitigt fingerplockande på gitarren – som vid några tillfällen lät överjordiskt bra.
The Spring Standards lät gamla vanor möta nya. Folkrock som gick från akustiskt och naket till experimentellt, poppigt och rått.
The Big Sleep var schizofrent bra.
Fler tips hittar du på Spotifierad.se eller i någon av mina löpande uppdaterade Spotifylistor:
2012: Month Of May
2012: April Come She Will
2012: The Best Tracks
2012: The Best Remixes
Illustration: Gustaf Öhrnell.