Ett urval av veckans nya musik på Spotify

Veckans SpotifyJag gör om upplägget för veckans nya musik på Spotify, eftersom merparten av den släpps på måndagar. Det både passar mig bättre och ger dig en färskare uppdatering om mitt urval också innefattar aktuell måndags musiksläpp – som framöver, i den mån det går, kommer att postas på tisdagkvällar.

Du kan räkna med att jag varvar ett urval av både album och singlar, även om fokus den här veckan enbart ligger på album. På många fina album.

Crocodiles släppte tio häpnadsväckande vackra, täta och stabila noisepoplåtar att beundra och begrunda.

Dntel fick till en snygg kombination av popmelodier och atmosfärisk electronica.

Stämningsfullt och vemodigt när Kurt Wagner i Lambchop lät sin djupa stämma ta sällskap av rikligt med stråkar.

Advance Base förenade glädje och sorg med piano och trummaskin.

Rayton Beachs tillät sig dominera med modern, fräsch och elektriskt bländande garagerock.

Friends blev dina bästa vänner. Bästa.

Japandroids rockade rakt och enkelt, oerhört enkelt, fram ruskigt riviga melodier som svepte förbi i en alltför kort bana.

Mer elektrifierade än någonsin klev Liars upp på vinnarpodiet med ett vidunderligt lyckat släpp.

Curren$y öppnade sig till den stora massan med ett antal, alltför(?), medryckande låtar.

Laurel Halo mästrade som ingen annan gjort förut, vilket var annorlunda, smart, snyggt och skrämmande på en och samma gång.

En gång Beach Boys, alltid Beach Boys.

The Walkmen var helhjärtade, helgjutna och helbra.

Polarpriset var inte gott nog, stort nog, för Patti Smith – som lät bättre än någonsin tidigare?

Energin och flytet var den stora behållningen med Big K.R.I.T..

Musik som förekommit den här fördröjda postningen, samt singeltips och ytterligare tips hittar du som vanligt på Spotifierad.se eller i någon av mina löpande uppdaterade Spotifylistor:
2012: June Evenings
2012: The Best Tracks
2012: The Best Remixes

Illustration: Gustaf Öhrnell.