Flashback samlar ihop 70 000 till Musikhjälpen

Sveriges Radios stora välgörenhetskampanj Musikhjälpen får just nu uppmärksamhet från alla möjliga håll. Men det mest oväntade kommer kanske från Flashback.
I ett försök att rasera föreställningen om att Flashback är ” är en hög drogliberala, egocentrerade kriminella” samlade forumet ihop över 70 000 kronor – på tre dagar. Det är mer än något annat företag lyckats samla ihop.
Ajour har pratat med trådstartaren bakom insamlingen.


Årets tema för Musikhjälpen är ”Alla flickor har rätt att gå i skolan”, och för att dra in pengar till det budas kändisartefakter ut till högstbjudande och företag kämpar mot varandra i vem som kan bidra mest. Flashbacktråden i sammanhanget ”Flashbacks egen insamling till Musikhjälpen – dra ditt strå till stacken!” startades i måndags vid halv tio-tiden på kvällen av användaren Kellermeister, som motiverade sin trådstart med att det vore fint om ”gammelmedias” fördomar om att ”Flashback bara är en hög drogliberala, egocentrerade kriminella som aldrig skulle göra något gott” raserades. Men till Ajour säger Kellermeister att det också fanns privata skäl inblandade.
– Jag har följt Musikhjälpen sen projektet kördes första gången i Sverige och alltid älskat den där veckan lite innan jul, då hela Sverige känns generöst och underbart. I år såg jag att man kunde starta ”privata” insamlingar via en sida och tänkte att detta var min chans. Jag tog upp det i en tråd på Flashback, och folk nappade snabbt.
Snabbt var ordet. På tre dygn har Flashback fått ihop 73 100 kronor – mer än något av de företag som finns med på Sveriges Radios topplista över företagsbidrag. Hur gick det till? Kellermeister berättar.
– I början av tråden hetsade vi lite för att komma etta på bloggtoppen till att börja med. Det gick ganska snabbt att ta sig upp till toppen och det nya målet blev att dra in tiotusen. Det gick också otroligt snabbt och innan första dygnet hade gått hade vi dragit in över trettiotusen. Då vi befarade att takten skulle sjunka lite efter det blev det långsiktiga målet att slå de som då hade skänkt mest bland företagen – en summa på 55 000. Det hände innan andra dygnet hade gått! Nu har vi konstaterat att vi inte vet var detta ska sluta, men målet är att vara bland de som skänker allra mest.
Flashback överträffar alltså inte bara de företag som donerar till Musikhjälpen, de krossar också motståndet mot internet i övrigt. På Musikhjälpens hemsida finns en lista över de bloggar som bidrar, och eftersom tolkningen verkar vara bred ingår Flashback däri. De ligger som självklar etta på listan då de har bidragit med nästan dubbelt så mycket pengar som tvåan på listan, hemsidan för den svenska grenen av fotbollslaget Liverpool FC:s fans. Trea är Göteborgs Scoutdistrikt, som bidragit till insamlingen med ungefär 7000 kronor. Men Kellermeister säger till Ajour att det inte finns några hard feelings gentemot konkurrenterna på listan.
– Nej, tvärtom är vi imponerade av deras insamling och glada över att även de drar in mycket pengar till Musikhjälpen. Anledningen till att de nämns så mycket i tråden är nog mestadels att de är våra klart närmsta utmanare i topplistan och att det sporrar många att delta när de närmar sig.

Flashbackloggan och texten "U MAD LIVERPOOL"


Men lite tävlingslusta visar man ändå upp. I en flash mob framför Musikhjälpens webcamförsedda glasbur visade ett par skumma typer upp sig ikväll – hållandes en spefull hälsning till den närmsta konkurrenten i donationskampen. Såna här organiseras enligt Kellermeister vid klockan 21 varje dag, och går vanligtvis ut på att alla delaktiga donerar pengar samtidigt för att sen kunna se en cool effekt i insamlingsgrafen man skapat för ändamålet. Igår kväll gick summan upp med 5 000 kronor på fem minuter (en gemensam insats som dessutom resulterade i att insamlingssidan kraschade), och idag gick den upp med 10 000.
– Och även idag gick servern ner, trots bra hjälp från utvecklarna på sajten. De skulle dock uppgradera sina servrar och försöka vara klara med det till imorgon.
Vill du sätta dig in i Flashbacks donationer och själv delta finns en samling länkar här, men annars är det bara att hoppa in i tråden och köra. Kellermeister själv tycker hela saken känns underbar.
– Framför allt är jag som initiativtagare otroligt stolt över och varm i hjärtat av alla de fantastiska deltagarna i tråden som har donerat. Än så länge är det drygt 1200 olika personer som har skänkt, flera av dem betydligt mer än de 50 kronorna ett bidrag till vår insamling kostar – en del av dem trots att de egentligen inte har råd. Några offrar tobaken under en månad för att kunna donera, andra drar ner på julklapparna och många har dragit in vänner när de inte själva har ekonomi att skänka mer. Dock önskar vi nu att få in fler företag som skänker större summor, så att vi kan ha någon att verkligen tävla emot! Vill ni pusha oss lite extra kan ni hashtagga #fbmh11 som är vår hashtagg på twitter. Det borde ge folk eld i baken!