Arkiv för
välgörenhet

30 april

KRÖNIKA: Unicef skapar felaktig bild av engagemang på sociala medier

scre
Härom veckan drog hjälporganisationen Unicef igång en stor kampanj där man ifrågasätter den ”klickande aktivismen på sociala medier”. Annonser köptes på bästa plats i DN och kändisar som Henrik Schyffert och YOHIO försökte köpa kläder och annat för Facebook-likes i filmer som visas på YouTube. Budskapet lyder: likes räddar inte liv, men det gör pengar.
Syftet med detta är gott, att få människor att ta steget från att gilla organisationen på Facebook till att också skänka en gåva. Men med sin kampanj förmedlar Unicef också implicit att det finns ett motsatsförhållande mellan gilla-markeringar och gåvor till hjälporganisationer. Att människor trycker like istället för att skänka pengar. Uncief skriver i ett pressmeddelande att man ”ser en risk att den klickande aktivismen, den så kallade ”slacktivismen”, kan skapa passivitet”. Läs vidare →

2 augusti

Så vad har Anonymous haft för sig, på sistone?

I Danmark hackades den fackliga organisationen 3F, som genomfört en blockad mot en restaurangägare i Vejle. Användaren Elan0r1 sade sig göra det i Anonymous namn, samtidigt som han tog på sig ett individuellt ansvar för aktionen. Flera andra organisationer som stöttat 3F i blockaden, bland andra danska LO och ungdomsorganisationen för det danska socialdemokratiska partiet, attackerades också.
Igår publicerades dock en video signerad Anonymous som tog avstånd från aktionen mot 3F. De kritiserar det då medlemmar under flera dagar inte kunde använda sig av hemsidan för att registrera sig för arbetslöshetsersättning. ”Vi kan inte låta en grupp danska losers förstöra vårt rykte och allt som vår organisation spenderat åratal för att bygga upp.”
Att liknande motstående budskap av den här typen inte händer oftare, är lite av ett under, då Anonymous inte är en organisation så mycket som en kultur, och definitivt inte hierarkiskt styrt. Vem som helst kan kalla sig Anonymous, när och hur de vill. Läs vidare →

16 december

Flashback samlar ihop 70 000 till Musikhjälpen

Sveriges Radios stora välgörenhetskampanj Musikhjälpen får just nu uppmärksamhet från alla möjliga håll. Men det mest oväntade kommer kanske från Flashback.
I ett försök att rasera föreställningen om att Flashback är ” är en hög drogliberala, egocentrerade kriminella” samlade forumet ihop över 70 000 kronor – på tre dagar. Det är mer än något annat företag lyckats samla ihop.
Ajour har pratat med trådstartaren bakom insamlingen.

Läs vidare →

6 november

Sharing is caring – om välgörenhet via nätet

För många år sedan hängde jag i ett forum på nätet, där det skapades en gemenskap, folk lärde känna varandra och delade med sig av högt och lågt och började träffas utanför skärmen. En tjej i forumet var ensamstående och studerande, och en dag uttryckte hon att hon så gärna skulle vilja köpa nya jeans, men inte hade råd. Någon kommenterade och sa att ”tänk om alla här lade en tia, då skulle du snart ha dina jeans”. Jag tyckte att det lät som en bra idé, och drog igång en insamling. Det visade sig att det ibland är tanken som räknas. Ingen hade sagt emot personen som först kom med idén. Tvärtom fick hon massor av medhåll, det var ganska många som uttryckte att det hade varit förträffligt om alla lade en tia.
När jag initierade insamlingen däremot var det många som blev väldigt upprörda.
Det fanns många olika orsaker till upprördheten, men den främsta som diskuterades hetsigt under några dagar var just att det är fult att tigga. Så gör man bara inte.
Många hänvisade också till socialtjänsten. Menade att vi har samhällsinstitutioner som ska hjälpa dem som ej har pengar, privat välgörenhet sågs som ett otyg.
Andra ifrågasatte om hon verkligen behövde nya jeans, sa att det alltid finns dom som har det värre, att nya jeans är lyx och oförskämt att be om.
Jag trodde naivt att alla skulle tycka det var en bra sak om jag ordnade så att alla kunde lägga sin tia, de flesta hade ju tyckt att det var en bra idé, så länge den var på idéstadiet.
Läs vidare →