"Pinterest tredje största sociala nätverk i USA"

Det senaste dygnet har flera medier rapporterat om Experian Hitwises undersökning om att Facebook och Twitter har fått en ny utmanare om tronen: Pinterest.
I en undersökning som släpptes i veckan menar Experian att den nya bildsocialamediersajten, som vi skrivit om tidigare, har 101 miljoner besök i USA under mars månad.
Det skulle innebära att Pinterest slår både Linkedin och Google+ och blir tredje största sociala medier-sajt i USA.
Men det finns flera skäl att betvivla rapporten. Inte bara för att till exempel Youtube och Wikipedia inte ens nämns(!?), utan också för att det i rapporten inte går att läsa någon genomgång eller jämförelse av de olika sajterna. Det är information som representanter för företaget har gett till exempel Mashable.
Även Mashable förhåller sig försiktiga till uppgifterna och berättar om ComScores undersökning en månad tidigare som visade att Linkedin då var nästan dubbelt så stor som Pinterest.
Låter man Google trends stå för graferna ser det ut som att Pinterest förvisso vuxit snabbt, men knappast förbi Linkedin:

Klart står hursomhelst att trafikutvecklingen för Pinterest sker snabbare än vi någonsin tidigare sett. Tidigare i år slog ComScore fast att sajten är den snabbast någonsin att nå 10 miljoner unika besökare/månad (USA-siffror)

Intressant i sammanhanget är kanske också att notera att världens största porrsajt, som är social på samma sätt som Youtube, drar 4,4 miljardar sidvisningar i månaden. Om du vill ha lite statistikporr(!), läs mer här.
Och slänger vi in den porrsajten i google trends blir det särskilt intressant att se hur pallplatserna ändras:

Uppdaterat: Vi ska inte glömma Google+ som, enligt Hitwise, ökat konstant och nu ligger på 61 miljoner besök/månad (tips via Niclas Hallgren)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

10 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Karl Nilsson says:

    Kanske vore på sin plats att blanda in BitTorrent trafik i statistiken? Jag menar vi har ju redan plockat in pinterest så något upphovsrättsligt hinder kan väl inte föreliga?
    ”At any given instant of time BitTorrent has, on average, more active users than YouTube and Facebook combined. (This refers to the number of active users at any instant and not to the total number of unique users.)”
    och 43-70% av internettrafiken 2009.
    Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/BitTorrent_(protocol)

    • Det där är ju intressant, för det leder till en definition av vad sociala medier är. Har en bra diskussion på twitter om det just nu med @the_real_wille och @deeped. Handlar det om när vi bygger något kollaborativt, eller när det möjliggör samtal?
      Jag menar nog att ett socialt medie måste göra både och. Som med Wikipedia. Där det kollaborativa byggandet är hörnstenen, men utan möjligheten att diskutera det, argumentera för sin sak, föra samtalet, skulle det inte vara ett socialt medie.
      Och därmed faller torrents utanför sociala medier, tänker jag?

      • Karl Nilsson says:

        Det är väl exakt vad som sker i trådarna vid torrentfilerna? Och kommentarerna vid youtube clip.
        Måst det vara publikt för att räknas? Jag menar en hel den av FBs länkjuice kommer väl från grupper som är slutna?

        • Bra poäng med trådarna! Tänkte inte på det. Även om jag tycker det är stor skillnad på en tråds betydelse för en torrentfil gentemot tex en wikipediasida hjälper det såklart den som ska välja om filen är värd att laddas eller inte.
          Hm, svårt.

          • Karl Nilsson says:

            det är ju lätt att att bara välja det som man tror sina kunder har nytta av men då slutat internet trafik statistiken stämma. 🙂
            Första tomten med 100Mbit trodde ju alla var en fildelare. Men de har banat väg för den höga kapacitet vi har idag i våra lurar. t.ex.

          • Carina Svendsen says:

            Och BitTorrent är ju ”neutralt”, det är inget varumärke som betalar för sig, dom är därför ointressanta att hypea.
            Det är ju ingen slump att Pinterest når den här positionen, man har ju, bl.a. hos Ajour, lagt stora resurser på att marknadsföra sig ett bra tag nu.

  2. På tal om Pinterest och tredjeplatsen, såg precis denna artikeln på Read Write Web. Griper det an från ett något oväntat håll http://m.readwriteweb.com/archives/pin_me_up_pornterest.php

  3. Hej där – intressant hur fort det kan gå.
    Ann

  4. Magnus says:

    Jag har lite svårt för att mäta storleken på en social site utifrån trafik. Det gör att det blir en enorm fördel till t ex Wikipedia, Flickr, Pinterest mfl som är som gjorda för att driva trafik från Google. Att jag gjort ett bildsök, fått upp en bild från Pinterest, klickat på den och sen vidare till källan – gör det verkligen Pinterest större i egenskap av social site?
    Isf tycker jag rimligtvis alla som använder Google kan räknas till Google Plus oavsett om de är inloggade eller ej.
    Det jag är ute efter är att skilja ut den sociala delen. Wikipedia är ett mycket tydligt exempel tycker jag. En mycket liten del av de som besöker siten gör något annat än samlar information. De sociala bitarna är bara en bråkdel, ska man verkligen räkna någon som sökt efter sökmotoroptimering, hittat wikipedia och blivit missnöjd med en dålig artikel för att sen studsa tillbaka till sökresultatet?

    • Carina Svendsen says:

      Nej och sen får man väl fråga sig hur socialt det ”sociala” är.
      Om man har 50.000 followers och följer 100 personer, på Twitter, så är ju dom 50.000 ungefär samma människor som man/dom når med en tidningsartikel eller ett radioprogram, och dom 100 man följer är människor i ens närhet.
      Är det siffran 50.000 då som är det sociala?
      Hur ni än vrider på det, så blir det aldrig mer än 100.000 personer (i Sverige) och ni är såklart jätteviktiga för er själva, men menar ni att andra människor är mindre sociala än ni?
      När det gäller kommersiella tjänster menar jag dessutom att det är ett sätt att dölja det faktum att ingen betalar i ”andra fantastiska siffror”. Det är ett nytt sätt att mäta trafik, och med begreppet ”socialt” vill man hävda att det finns pengar att hämta, eftersom alla insett att det är en trafik/reklambubbla vi ser.