Det senaste dygnet har flera medier rapporterat om Experian Hitwises undersökning om att Facebook och Twitter har fått en ny utmanare om tronen: Pinterest.
I en undersökning som släpptes i veckan menar Experian att den nya bildsocialamediersajten, som vi skrivit om tidigare, har 101 miljoner besök i USA under mars månad.
Det skulle innebära att Pinterest slår både Linkedin och Google+ och blir tredje största sociala medier-sajt i USA.
Men det finns flera skäl att betvivla rapporten. Inte bara för att till exempel Youtube och Wikipedia inte ens nämns(!?), utan också för att det i rapporten inte går att läsa någon genomgång eller jämförelse av de olika sajterna. Det är information som representanter för företaget har gett till exempel Mashable.
Även Mashable förhåller sig försiktiga till uppgifterna och berättar om ComScores undersökning en månad tidigare som visade att Linkedin då var nästan dubbelt så stor som Pinterest.
Låter man Google trends stå för graferna ser det ut som att Pinterest förvisso vuxit snabbt, men knappast förbi Linkedin:
Klart står hursomhelst att trafikutvecklingen för Pinterest sker snabbare än vi någonsin tidigare sett. Tidigare i år slog ComScore fast att sajten är den snabbast någonsin att nå 10 miljoner unika besökare/månad (USA-siffror)
Intressant i sammanhanget är kanske också att notera att världens största porrsajt, som är social på samma sätt som Youtube, drar 4,4 miljardar sidvisningar i månaden. Om du vill ha lite statistikporr(!), läs mer här.
Och slänger vi in den porrsajten i google trends blir det särskilt intressant att se hur pallplatserna ändras:
Uppdaterat: Vi ska inte glömma Google+ som, enligt Hitwise, ökat konstant och nu ligger på 61 miljoner besök/månad (tips via Niclas Hallgren)