Arkiv för
noterat

5 augusti

Curiosity Rover landar på Mars

Det har tagit nio månader, men i morgon bitti, 4.59 7.30 svensk tid, är det dags för Curiosity Rover att landa på Mars (livesänds här  och här bl.a.). Nedstigningen kommer att ta sju minuter från det att farkosten träffar atmosfären, i en hastighet av sex km/sekund. Utrustad med en värmesköld designad att klara av en temperatur på 1600 grader, den största överljuds-fallskärm världen nånsin skådat och en ny teknologi i form av en kran kallad Sky Crane är förhoppningen att landningen som kallats ”sju minuter av skräck” ska bli mjuk. Om landningen lyckats kommer vi inte att veta förrän efter 15 minuter, då signalen tar så lång tid att nå jorden. Under två år kommer Curiosity att utforska en krater och leta efter ingredienser för liv.

13 juli

Digg.com sålt för 500 000 dollar

För några år sedan var Digg den största sidan på internet. Att synas där innebar massiv exponering och Digg tackade bland annat nej till ett bud från Google på 200 miljoner dollar 2008. Nu är den inte lika populär längre och det syns på priset som Betaworks betalade, när nu Diggs skapare valt att sälja: 500 000 dollar. Betaworks planerar att fortsätta driva Digg som ett communitydrivet nyhetsindex. Grundarna kommer inte att följa med till Betaworks.
Tidigare har Betaworks investerat i svenska tjänsten Bloglovin.
Uppdatering: TechCrunch avslöjar att Digg sålts till tre olika intressenter — Linkedin, Betaworks som nämndes ovan samt  Washington Post. TC skriver att köpesumman kan ha varit så stor som 16 miljoner sammanlagt. Det är olika patent som sålts till dessa olika företag. Läs mer här. (Tack Eldin Beganovic för tips.)

4 juni

Eduard "Mr. Trololo" Khil död

https://www.youtube.com/watch?v=oavMtUWDBTM?rel=0″ frameborder=”0″ width=”480″ height=”360″>
En av Internets favoritgamlingar, Eduard Khil, dog inatt på ett sjukhus i St Petersburg i sviterna av en stroke i slutet av maj. Det rapporterar Ria Novosti. Khil blev känd 2010 då en låt han spelade in 1976, ”Jag är väldigt glad att jag äntligen kommer hem” (Я очень рад, ведь я, наконец, возвращаюсь домой), även kallad trololo, blev viral. Ajours tankar är hos de anhöriga och internet som mist en självdistanserad, rolig och integritetsgill karaktär.

25 april

1 mars

Att möta publiken på deras planhalva är inte alltid belönande – lex McDonalds

McDonalds är ett av de företag som har lyckats bäst på sociala medier. Både internationellt men också i Sverige. Med över 184 000 gillar är de ett av de största svenska företagen på Facebook.
Men ibland blir det fel. Som internationellt för några veckor sedan när de lanserade hashtaggen #mcdstories och uppmuntrade människor att berätta sina minnen från McDonalds. Resultatet då blev omvänt. Det triggade folk att berätta sina värsta historier om McDonalds. Narkomaner som berättade att mcd var bästa stället att ”skjuta upp” på, folk som berättade att de fått sjukdomar av för mycket McDonalds-mat eller hur illa de mår av maten.
I Sverige i dag fick vi se ett miniprov av detsamma. Hur lätt det är när man som företag, med yttersta välvilja, vill kommunicera med sina konsumenter. Och allt kan vändas genom en träffande, sur eller bara rolig kommentar.
Som den här:

Hur hanterar man en sådan situation? McDonalds har, hittills, låtit den ligga kvar, inte heller bemött den. Så måste det såklart vara. Det går inte att kontrollera, eller äga vad andra tycker, säger eller kommenterar om mitt varumärke. Bara att göra bättre?

16 februari

Bosch om den sexistiska annonsen: "Den är inte vår"

För några veckor sedan spreds den här bilden. Det är en annons med Euronics och Bosch som avsändare och gör reklam för hur Boschs tvättmaskiner har utvecklats genom åren.
Det var en klassisk peka-och-skratta-bild på Facebook som spreds vitt och brett och det raljerades över Boschs totala avsaknad av känsla och finess. Har kvinnans roll inte ändrats på 120 år?
Läs vidare →

15 februari

Zlatans twittercirkus har nått sitt slut

Många är turerna kring Zlatan och Twitter. Medie efter medie har lurats att tro att fejkade Zlatan-konton på Twitter är den verklige Zlatan. Senast häromveckan skrev vi på Ajour om ett nytt konto som utgav sig för att vara Zlatan – som till och med lurade hans egen klubb.
Zlatan själv har sagt att han inte bryr sig om sociala medier. Men igår tog han klivet ut på Twitter. Läs vidare →

13 februari

Vad hände här, Hertz?

Den här bilden sprids just nu på Reddit. Den påstås komma från Irland och är en välkomsthälsning på åtta olika språk. Inklusive svenska.
Men där har översättningen blivit lite…
Ja, vad hände egentligen, Hertz?
– Jag tror helt enkelt det är den mänskliga faktorn, skriver Anders Tärnell, marknadschef på Hertz i ett mejl till Ajour.
– Eftersom vi dagligen gör mängder av översättningar till en rad olika språk har någon person som inte kan svenska, lyckats använda denna översättning. Lite olyckligt förstås, men jag tror att den som läser ändå kan ta det med en nypa salt och förhoppningsvis få sig ett skratt på vägen.
– Jag kan inte säga att översättningen kommer från exempelvis Google, men kan bara gissa, skriver Anders Tärnell.

26 januari

25 januari

BILD: Guidad grupp råkar våldsgästa Jämtins presskonferens

Expressens reporter Karl-Johan Karlsson facebookar den här bilden och jag har nu suttit och fnissat så många gånger åt den att jag måste få dela med mig av den.
Det är från presskonferensen med Carin Jämtin igår. Som vanligt är den hårt bevakad av medier som livesänder. Men plötsligt, i bakgrunden, dyker en grupp på guidad tur i  riksdagen upp. De har råkat gå lite fel och våldsgästar plötsligt politikens absoluta fokus. Vad göra? Plocka fram kameran!
(och är det inte ännu roligare att det ser ut som att Juholt är deras guide?)

Foto: Karl-Johan Karlsson