I dag offentliggjordes den i förhand omdiskuterade reklamfilmen för Sverigedemokraternas kvinnoförbund.
Det är en film som, med hjälp av en dikt, skådespel och musik ska problematisera hedersvåld och jämställdhet.
Men musiken i reklamfilmen, en känd psalm, är lånad utan tillstånd från upphovsmännen.
– Jag blir jätteledsen för att förknippas med det här sammanhanget, säger tonsättaren Börge Ring.
Reklamfilmen har redan på förhand varit kontroversiell. I en annons på Filmcafe.se har producenterna Jakob Bergman och Chang Frick sökt ”kvinnor med Mellanösternursprung”. Åtminstone två av skådespelarna som nappade förstod först i efterhand att det var en reklamfilm för Sverigedemokraterna och hoppade av. Enligt SD-kvinnors pressansvariga, Therese Borg, lyckades producenterna klippa bort personerna från den slutgiltiga versionen. Alla som är med i klippet i dag ska nu vara införstådda med vilken reklamfilm de ställt upp i.
– Ja, det hoppas jag ju, jag har bara pratat med produktionsbolaget och det ska inte vara problem, antar jag, säger Therese Borg.
Då är det värre för tonsättaren till reklamfilmens musik, Börge Ring. Tillsammans med den nu avlidne Olov Hartman skrev han 1970 psalmen För att du inte tog det gudomliga. Psalmen är välkänd i kyrkliga sammanhang och bland annat Carola har gjort en cover på låten.
När Ajour ringer upp Börge Ring reagerar han starkt.
– Nej, nej, nej, nej. Det var det värstaste. Det är ju förfärligt!
– Det är närmast chockerande.
Du visste inte om det?
– Jag hade ingen aning. Vad gör man åt det? Ska man anmäla?
När Ajour spelar upp reklamfilmen för honom blir han också bestört över att de använder Olov Hartmans text.
– Det är ju naturligtvis hemskt. Sången handlar ju faktiskt om det mest centrala i kristen tro. Det har jag ju svårt att tro att de står för. Sen får man ju inte göra så överhuvudtaget, använda det i en filmproduktion.
Varför tror du att de har valt att använda en så tydligt kyrklig låt?
– Jag har ingen aning, de hade dragit upp volymen när det kom till”Herre”, det kanske är, nej, jag vet inte om de ska försöka appelera till en kyrklig publik då?
Therese Borg på SDkvinnor säger att hon inte reflekterat över att låten är kyrklig.
– Vi ville ha en film och överlät till produktionsbolaget att komma med idéer och göra ett utkast som vi sedan lyssnade på. Då fanns låten med och vi tyckte att den passade in.
– Ärligt talat visste jag inte ens själv vad det var för låt. Jag tror inte någon av oss vet vad det var vi lyssnade på.
Hur ser du på att tonsättaren är så upprörd över att hans låt används i politiska syften och att han inte fått reda på något i förväg?
– Jag hoppas producenterna har kollat det. Det ligger på deras ansvar. Är det så skulle jag föredra att han tar kontakt, då måste vi reda ut det och så får vi gå tillbaka till de som producerat filmen och se vad vi kan göra.
Men Börge Ring tänker inte vända sig till Sverigedemokraterna. Han ska nu söka juridiskt stöd hos STIM.
– När man använder musik till video måste man ha tillstånd.
– Jag blir jätteldesen att förknippas med det sammanhanget. Nu ska jag kontakta STIM och se vad jag kan göra. Jag vet att de erbjuder juridisk hjälp just kring sådana här saker, säger Börge Ring.
Här är SDkvinnornas reklamfilm med psalmen För att du inte tog det gudomliga
http://www.youtube.com/watch?v=L8kT2qvY-pc
Uppdaterat: Ajour har flera gånger sökt producenten Chang Frick för en kommentar, men telefonen är avstängd för inkommande samtal. När den kristna tidningen Dagen återberättar Ajours intervju i en artikel väljer Chang Frick att bemöta kritiken i kommentarsfältet:
Tonsättaren till SDkvinnors nya reklamfilm: "Jag blir jätteledsen"
”Tanken med att använda en psalm är att jag personligen tror att kristna värderingar behöver lyftas fram i tider som dessa, speciellt när vi pratar / debatterar om allvarliga saker. Rent juridiskt har jag fått beskedet från sakkunnig att det är tillåtet att använda psalmen så som vi gör. Jag är övertygad om att kristendomen behövs där utanförskap råder. Jag tror kristendom och svenska kyrkor / samfund kan spela en stor roll vad gäller utanförskap och hedersproblematik. Det är alltså med bakgrund av detta som vi bland annat valde att använda en psalm, även om vi nu inte gör anspråk på att företräda någon specifik åskådning / religion.”