Idag rullar Spotify ut sin första ”traditionella” reklamkampanj i USA. De två korta filmerna kommer bland annat att sändas i amerikansk tv. Kampanjens slogan är #ForMusic, vilket också är namnet på den tredje, lite längre filmen.
Vi skrev om den redan igår, TNT:s reklamfilm om den dramatiska knappen. Men bara ett dygn efter klippet släpptes på Youtube har det visats nästan 4 miljoner gånger. Därmed är det klippet alla pratar om, du måste se och framförallt fascineras av. Läs vidare →
Sverigedemokraterna använder sig av en känd psalm i sin senaste reklamfilm – utan tillstånd. Det berättade Ajour om i går och saken fick stor spridning i svenska medier.
Producenten Chang Frick, som gjort filmen för Sverigedemokraterna, menar i en kommentar att han ”rent juridiskt har […] fått beskedet från sakkunnig att det är tillåtet att använda psalmen så som vi gör”. Läs vidare →
I dag offentliggjordes den i förhand omdiskuterade reklamfilmen för Sverigedemokraternas kvinnoförbund.
Det är en film som, med hjälp av en dikt, skådespel och musik ska problematisera hedersvåld och jämställdhet.
Men musiken i reklamfilmen, en känd psalm, är lånad utan tillstånd från upphovsmännen.
– Jag blir jätteledsen för att förknippas med det här sammanhanget, säger tonsättaren Börge Ring. Läs vidare →
Sibas senaste reklamfilmer har blivit rejält utskällda, i synnerhet i sociala medier. Även om försäljningen ökade har Siba tagit intryck av kritiken, men fortsatt med samma reklambyrå för att göra ytterligare en…vågad reklamfilm.
Denna gång för att be om ursäkt: Läs vidare →
I morgon lanseras en ny reklamfilm, som till en början påminner mycket om vilken reklamfilm som helst om alkohol, men slutar med en del fakta som tar direkt död på alkoholromantiken. Pressmeddelande om filmen här.
Jag är väldigt nyfiken på hur liknande filmer påverkar våra attityder till alkohol. Hur reagerar du?