Twitter rullade i dagarna ut sin nya ”självserverande” annonseringsfunktion. På sidan Twitter for Business kan man läsa om de olika lösningarna som finns. Tjänsten öppnade i förra veckan och är främst riktad mot små och medelstora företag, men tanken är att kunna skala upp till större företag framöver.
Redan nu börjar annonserna dyka upp här och var i flödena. Bland annat sågs en tweet från NY Times överst på taggen OpAbandonShip, en tagg som (ironiskt nog) handlar om att lämna Twitter till förmån för Diaspora, pga censurpolicyn.
Annonsörer kan välja mellan promotat konto eller promotade tweets. Det förstnämnda innebär att varumärket dyker upp som förslag för Twitteranvändare att följa, vilka som får förslagen bestämmer annonsören själv. För tweets finns det tre olika alternativ: den kan synas i sökresultat, ett flödet hos vissa utvalda användare eller välja att lägga en tweet högst upp i ett flöde, där den ligger kvar även om nya tweets ramlar in.
Några recensioner av tjänsten har dykt upp. ZDNet skriver bl.a. att tjänsten öppnar för både affärsmöjligheter och spam. Eftersom American Express har inlett ett PR-samarbete med Twitter och erbjuder gratis annonsering till ett värde av 100 dollar på Twitter för de 10 000 första av deras (amerikanska) kortkunder, finns det viss risk för virusspridning, skriver ZDNet.