”Bästa beatrice” på väg att slå alla rekord i antal delningar

screenshot 2013-03-14 kl. 09.32.50

Dagens nyheters kultursidor publicerade igår en artikel från Jonas Hassen Khemiri. Det var formulerat som ett öppet brev till justitieministern om Reva och det är svårt att tro att jag behöver sammanfatta det mer än så. För det tycks ha lästs av – alla.

På ett dygn passerade det 100 000 Facebookrekommendationer. Det är, enligt de efterforskningar Ajour har gjort, mer än någon annan tidningsartikel fått i Sverige, någonsin. Den länkades också över 5 000 gånger från Twitter, även det rekord enligt våra eftersökningar.I skrivande stund har den 120 000 Facebookrekommendationer. På torsdagsförmiddagen ökade den med ungefär 2 000 rekommendationer i timmen. På Twitter går det långsammare, men har på torsdagsförmiddagen delats drygt 6 000 gånger på Twitter.

LÄS OCKSÅ: Så skapas en viral

 

Det tidigare rekordet hölls av Expressen och deras järnrörsavslöjande om Sverigedemokraterna. Men breddar vi även till alla övriga sajter och artiklar så är, enligt vad vi har hittat, magasinet Café störst, med en text från Fredrik Backman. Uppdaterat 20/3: Nerikes Allehandas artikel om den förbjudna peppargubben är störst, allra mest beroende på det stora antalet facebook-kommentarer.

Det är viktigt att notera att en rekommendation inte är detsamma som delningar, vilket vi skrivit om tidigare. En ”rekommendation” på Facebook kan vara en like, en kommentar eller delning. Det är oavsett ett mått som kan användas för jämförelse. Här följer därför vår lista på de mest spridda texterna:

Mest delade texter: (uppdaterad 21/3)

Uppdaterad 5/12 2013: Här finns en ny och uppdaterad lista

1) Pepparkaksgubbar fördbjuds i luciatåget 245 493 (93 080 gilla/41 643 delningar/110 770 kommentarer)

2) Café – Personligt meddelande 169 927 (81 504/58 304/30 019)

3) Dagens nyheter – Bästa Beatrice Ask  155 832 (105 117/33 200/17 515)

4) Expressen – SD-toppens attack ”Skit i den lilla horan” 73 000 (37 439/10 346/25 338)

5) Nyheter24 – Män testar att föda barn – gråter av smärta 70 000 (36329/13258/20666)

6) Ola Lindholm – Hej på er ~60 000 (Lindholms text efter Expressens avslöjande om att han drogtestats – nu raderad)

7) Göteborgsposten – Sebbe visste att han snart skulle dö 56 000 (17958/13043/25511)

8) Klamydiabrevet – Sveket 38 000 (7531/13794/16664)

9) Aftonbladet – Björnattack mitt i kvällskissen 35 000 (17533/6993/10664)

ANALYS: Vad skapar en viral succé?