Vi skrev om den redan igår, TNT:s reklamfilm om den dramatiska knappen. Men bara ett dygn efter klippet släpptes på Youtube har det visats nästan 4 miljoner gånger. Därmed är det klippet alla pratar om, du måste se och framförallt fascineras av.
Jämför vi med Old Spice, klippet som blivit någon slags modern moder för virala reklamsuccér, har det till dags datum nått 40 miljoner visningar. På två år. TNT är redan uppe i tio procent – på en dag.
Och det är inte konstigt. Klippet där en stor röd knapp placeras på ett vanligtvis öde torg med skylten ”Push to add drama” är fantastiskt tempofyllt, kreativt och smart. Finalen genial. Allt signerat gerilla-byrån Duval Guillaume. Staden Aarschot valdes för att det var staden som gav tillstånd snabbast. Och allt spelades in snabbt, för bara 14 dagar sedan.
Reklamen är för tv-kanalen TNT:s lansering i Belgien och i landet har redan de ovetande huvudrollsinnehavarna blivit kändisar.
Den nyfikna cyklisten i filmen är metallarbetaren Rudy Zoet.
– För 14 dagar sedan cyklade jag hem på kvällen efter jobbet i Aarschot. Ovanför marknaden stod en stor pil med ”push to add drama” och nedanför en röd knapp. Jag är ganska nyfiken så jag tryckte, säger Rudy Zoet till Neuwsblad.
– Jag såg inte kamerorna någon gång, trots det kändes det overkligt. När allt var över kom en tjej fram och förklarade att det var en reklamfilm för TNT. Hon frågade om jag ville skriva på ett kontrakt så de kunde använda bilderna de tagit. Det är klart jag ville, säger Rudy Zoet.
Här ser du hela filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=316AzLYfAzw