Förra veckan skrev Ajour om hur Västtrafik stängde en busshållplats vid Sagaåsens förvar vid en utvisning av flyktingar till Irak den 21 februari. Enligt polis på plats var det ca 15 irakiska flyktingar, bland dem fanns två hotade minoritetsgrupper i Irak, kristna och homosexuella. Utvisningen har omgärdats av kritik från flertalet människorättsorganisationer, då dessa asylsökande utsätts för livsfara i Irak. Bland annat kräver Amnesty ett stopp för utvisningar till områden i Irak där säkerhetsläget är särskilt allvarligt, något även FN:s flyktingorgan UNHCR avråder från.
EU:s gränskontrollmyndighet Frontex har tidigare krävt att Sverige ska öka öppenheten och insynen i tvångsutvisningar av asylsökande. Även Europeiska kommissionen kräver observatörer på flygplanen vid de utvisningar som Sverige utför. Det är inte första gången en utvisning sker med stor sekretess, färskt i minnet finns utvisningen av Pastor Jean och andra kongoleser till Kongo-Kinshasa som gjordes utan att advokat meddelades.
Under utvisningen förra tisdagen färdades de irakiska flyktingarna som skulle utvisas i ett flertal vita bussar utan företagsnamn eller registreringsskyltar. Det gick alltså inte att identifiera vilket bussbolag som körde flyktingarna till utvisningen. Bussbolag har tidigare tagit avstånd från tvångsutvisningar, bl.a. Nettbuss Transfer och Bergkvarabuss, då det inte har skett i linje med deras syn på socialt ansvarstagande och etik.
Nu kan Ajour avslöja att en av hemliga bussarna har identifierats och kördes av bussbolaget Björks Buss AB, en transportkoncern som bland annat sköter busstransporter för Svenska Fotbollförbundet. Dessa bussar är alltså samma bussar som det svenska fotbollslandslaget färdas i.
Dessa bilder är tagna av twittraren @dEmgard under utvisningen, som sedan tillsammans med @fjellander och @olssox har gått igenom bilder och hittat information om denna buss.
Bussen är en VDL Jonckheere, antingen modellen JHD 122 eller JSD 122, av vilka det endast finns tio bussar av i Sverige (enligt Svensk Busshistoria här och här). Av dessa ägs 7 st vita VDL Jonckheere-bussar av Björks Buss AB. Bussen har samma logotyp som en buss av samma modell som körs av flygbussbolaget Airporter, men texten är övermålad.
Till Ajour bekräftar Kjell Nordin, VD för Björks Buss AB, att det var deras buss och menar att övertäckandet troligtvis skedde för bussens säkerhet.
Känner du till att en av era bussar deltog i tvångsutvisningen av flyktingar förra tisdagen med övertäckta registreringsskyltar?
– Ja, det känner jag till. Det handlar nog om rekommendationer som sker av säkerhetsskäl. För vår del handlar det om en bussbeställning som vilken som helst. Vi får ett uppdrag, t.ex. av fotbollslag, bröllopsarrangörer eller andra, och i det här fallet var det Migrationsverket. Någon, troligtvis polisen eller Migrationsverket, har då uppmanat oss att täcka över registreringsskylten och då gjorde vi det.
Varför fanns det inga logotyper på bussarna och varför togs registreringsskyltarna bort?
– Vi har många bussar utan logotyper, så det här är inget ovanligt. Men det är klart man är rädd för skadegörelse, oavsett vad vi kör måste vi ta det i beaktande. Vid alla uppdrag vi får frågar vi oss om bussen är lämplig att köra i det sammanhanget. Så jag tror att det var därför de täckte över registreringsskyltarna.
Hur ställer ni er till ert bolag deltar i tvångsutvisningen av flyktingar?
– Jag förutsätter att de som utvisar de här flyktingarna följer de lagar och regler som finns. Det är inte som att vi underlättar utvisningen direkt. Vi är ett väldigt litet företag och det här var första gången vi hade en körning åt Migrationsverket. Om inte vi hade tagit körningen hade något annat bolag gjort det.
Det är ännu oklart vad som föranledde beslutet att täcka över registreringsskyltarna.
Uppdaterat: Efter Ajours avslöjande har Björks buss nu beslutat att avsluta alla bussresor för migrationsverket.
Läs mer på hashtaggen #blockad: