Björks Buss täckte över registreringsskyltar vid utvisning av flyktingar

Förra veckan skrev Ajour om hur Västtrafik stängde en busshållplats vid Sagaåsens förvar vid en utvisning av flyktingar till Irak den 21 februari. Enligt polis på plats var det ca 15 irakiska flyktingar, bland dem fanns två hotade minoritetsgrupper i Irak, kristna och homosexuella. Utvisningen har omgärdats av kritik från flertalet människorättsorganisationer, då dessa asylsökande utsätts för livsfara i Irak. Bland annat kräver Amnesty ett stopp för utvisningar till områden i Irak där säkerhetsläget är särskilt allvarligt, något även FN:s flyktingorgan UNHCR avråder från.
EU:s gränskontrollmyndighet Frontex har tidigare krävt att Sverige ska öka öppenheten och insynen i tvångsutvisningar av asylsökande. Även Europeiska kommissionen kräver observatörer på flygplanen vid de utvisningar som Sverige utför. Det är inte första gången en utvisning sker med stor sekretess, färskt i minnet finns utvisningen av Pastor Jean och andra kongoleser till Kongo-Kinshasa som gjordes utan att advokat meddelades.

Under utvisningen förra tisdagen färdades de irakiska flyktingarna som skulle utvisas i ett flertal vita bussar utan företagsnamn eller registreringsskyltar. Det gick alltså inte att identifiera vilket bussbolag som körde flyktingarna till utvisningen. Bussbolag har tidigare tagit avstånd från tvångsutvisningar, bl.a. Nettbuss Transfer och Bergkvarabuss, då det inte har skett i linje med deras syn på socialt ansvarstagande och etik.
Nu kan Ajour avslöja att en av hemliga bussarna har identifierats och kördes av bussbolaget Björks Buss AB, en transportkoncern som bland annat sköter busstransporter för Svenska Fotbollförbundet. Dessa bussar är alltså samma bussar som det svenska fotbollslandslaget färdas i.
 
Dessa bilder är tagna av twittraren @dEmgard under utvisningen, som sedan tillsammans med @fjellander och @olssox har gått igenom bilder och hittat information om denna buss.
Bussen är en VDL Jonckheere, antingen modellen JHD 122 eller JSD 122, av vilka det endast finns tio bussar av i Sverige (enligt Svensk Busshistoria här och här). Av dessa ägs 7 st vita VDL Jonckheere-bussar av Björks Buss AB. Bussen har samma logotyp som en buss av samma modell som körs av flygbussbolaget Airporter, men texten är övermålad.
Till Ajour bekräftar Kjell Nordin, VD för Björks Buss AB, att det var deras buss och menar att övertäckandet troligtvis skedde för bussens säkerhet.
Känner du till att en av era bussar deltog i tvångsutvisningen av flyktingar förra tisdagen med övertäckta registreringsskyltar?
– Ja, det känner jag till. Det handlar nog om rekommendationer som sker av säkerhetsskäl. För vår del handlar det om en bussbeställning som vilken som helst. Vi får ett uppdrag, t.ex. av fotbollslag, bröllopsarrangörer eller andra, och i det här fallet var det Migrationsverket. Någon, troligtvis polisen eller Migrationsverket, har då uppmanat oss att täcka över registreringsskylten och då gjorde vi det.
Varför fanns det inga logotyper på bussarna och varför togs registreringsskyltarna bort?
– Vi har många bussar utan logotyper, så det här är inget ovanligt. Men det är klart man är rädd för skadegörelse, oavsett vad vi kör måste vi ta det i beaktande. Vid alla uppdrag vi får frågar vi oss om bussen är lämplig att köra i det sammanhanget. Så jag tror att det var därför de täckte över registreringsskyltarna.
Hur ställer ni er till ert bolag deltar i tvångsutvisningen av flyktingar?
– Jag förutsätter att de som utvisar de här flyktingarna följer de lagar och regler som finns. Det är inte som att vi underlättar utvisningen direkt. Vi är ett väldigt litet företag och det här var första gången vi hade en körning åt Migrationsverket. Om inte vi hade tagit körningen hade något annat bolag gjort det.
Det är ännu oklart vad som föranledde beslutet att täcka över registreringsskyltarna.
Uppdaterat: Efter Ajours avslöjande har Björks buss nu beslutat att avsluta alla bussresor för migrationsverket.
Läs mer på hashtaggen #blockad:

Lämna ett svar till Carina Svendsen Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

39 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. ”Om inte vi hade tagit körningen hade något annat bolag gjort det.” Inte om de andra tar avstånd från att stödja tvångsutvisningar av utsatta minoriteter till konfliktområden.

  2. Carina Svendsen says:

    Jag säger som jag ofta gör i dom här situationerna.
    Vad ligger bakom era iPhones, som ni stödjer med dom val (inköp) ni gör!?
    Hur många händer har bomullen i Era kläder passerat innan dom hamnar hos er, och vilka förhållanden gäller för dom som arbetar med det?
    Hur många av er handlar på IKEA och vet ni vilka förhållanden dom som tillverkar deras produkter arbetar under?
    Hur mycket pengar finns uppbundet (investerat) i era favoritverktyg Twitter och facebook som hade kunnat bygga infrastruktur och välstånd i t.ex. Afrika?
    Det är så lätt att peka finger.

    • Mikael Johansson says:

      Lätt att peka finger var ordet!
      Åtminstone gör dom NÅGOT, eller hur? När hjälpte du senast de som hade det svårt? 🙂

    • Ja det är lätt att peka finger och jag är gärna med och pekar på alla som inte öppnar käften eller skriver en bloggpost eller tackar nej till en idiotisk körning när Sverige gör fel.

    • Rikard says:

      Jag förstår din poäng men i så fall hade vi ju alla varit helt handlingsfölamade. Alla har vi blod på händerna i och med att personer förmodligen har dött i processen att tillverka våra produkter. Detta kan inte hindra oss att vi försöker förbättra det. Världen är mångtydig och man får göra det man kan för att skapa bättre förhållanden på område efter område. Faktum kvarstår att vissa människor bidrar mer till orättvisor och detta bör göras något åt.

  3. Dan says:

    Tanvir Mansur, det låter inte svenskt.

  4. Peter Hedman says:

    Rikta kritiken mot landets politiker, regering och riksdag istället, som tar beslut om lagar kring utvisningarna. Vilket otroligt journalistiskt, nyskapande jobb Ajour gjort här genom att ”avslöja” vilket bussbolag som genomfört ett helt lagligt uppdrag. Börjar idéerna tryta?

    • Vadå istället Peter? Man riktar naturligtvis kritiken även mot regering och riksdag OCKSÅ. Men sådant tar tid. Att önska att även privata företag (som faktiskt har ett val om huruvida de vill ta jobbet eller inte) då och då tog sitt ansvar och moraliskt och ragryggat vägrade att tjäna pengar på andras misär, kan väl inte anses vara fel?
      Själv blir jag glad över att se artiklar som denna på Ajour. Jag läser hellre artiklar med en klar agenda än rapporter.

      • Peter Hedman says:

        Det är så lätt att sitta vid sin datorskärm och hävda att alla privata företag kan välja att ta ett jobb eller inte. Det finns även en moral och ett ansvar gentemot sina anställda, att dra in så många uppdrag som möjligt för att se till att ett företag överlever. Så det handlar inte bara om att, som du uttrycker det, tjäna pengar på andras misär. Dessa spekulativa artiklar kan i slutändan innebära att t ex detta bussbolag går i konkurs och folk förlorar jobben. Men det skulle väl göra dig glad att läsa om det också, antar jag.

        • Det är alltid ledningens ansvar om ett företag går omkull. Skulle Björks Buss gå omkull av detta, så finns det ju en direkt koppling till beslutet att ta en körning som msn själva kände att man kanske inte borde ha tagit.

          • Fredrik says:

            Men förväntar du dig verkligen att det lilla bussbolaget skal ha satt sig in i utvisningsförhandlingarna, övervägt allt som är sagt, och sen bilda en egen uppfattning och utifrån det välja om dom ska ta jobbet eller ej?

    • Rikard says:

      Det ena utesluter inte det andra.

  5. TommyDansk says:

    Era kräk. Dessa företag med sina anställda betalar skatt som många av er kan leva på. Det är politiker som tar beslut, inte bussbolag. Blir svårt illamående av era odemokratiska aktioner mot oskyldiga.

    • Rikard says:

      Hårda ord brukar tas till när argumenten tryter och frustrationen stiger. Svenska arbetare och deras familjer har tidigare svultit i deras kamp för att skapa ett solidariskt samhälle. Ditt argument att busschauförerna betalar skatt och att det de saknar moraliskt ansvar när de bidrar till att skicka människor in i döden bleknar i jämförelse.

  6. Zia says:

    Vidrigt att göra körningar som bidrar till brott mot mänskliga rättigheter. Resultatet efter en likadan massdeportation till Irak
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=4767484
    Pappan blev halshuggen i sitt eget hem efter att ha blivit utvisad från Sverige.

    • David says:

      Finns det någon fällande dom i Europadomstolen eller annan likvärdig instans?

      • David says:

        Jag ångrar mig. Det kan ju faktiskt tolkas som att *bidra* till brott mot mänskliga rättigheterna oavset tom dom finnes eller ej. Det är dock samma strategi som skivbolagen använder sig av när de trackasserar internetleverantörerna när deras kunder fildelar. Det mest intressanta är egentligen om aktioner mot bussbolaget verkligen producerar resultat eller om det bara får aktivisterna att känna sig lite nyttiga.

  7. Carina Svendsen says:

    Där har du väl iofs fel.
    Metoderna är inte odemokratiska, metoder kan inte vara demokratiska eller odemokratiska, dom kan vara lagliga eller olagliga.
    Demokrati är ju bara ett regelsystem (lagar) som i princip kan vara lika diktatoriskt som vilken diktatur som helst, som legitimeras av att man röstar vart X:e år, vilket i mångt och mycket är ett falsarium, eftersom såväl den politiska, ekonomiska som den rojalistiska makten i Sverige ärvs.
    Det här visar ju sig genom att den som har en hög position och blir av med den för att marknaden säger att han/hon har gjort ett dåligt jobb, inte blir arbetslös, utan går till en annan liknande position, eller när Astra Zeneca lägger ner forskning för att den inte ger något, så går man in med mer skattepengar till…forskning.
    Dom pratade om det här i radioprogrammet ”Publicerat” i P1 häromdagen, lyssning rekommenderas.
    Sen när det gäller vem som betalar vad, så är ju ekonomin cirkulatorisk, eller den borde vara, så skatter betalar löner, som beskattas. Så ett annat sätt att se det är att vi betalar avvisningarna med våra skatter, vilket vi såklart har rätt att ha åsikter om, samtidigt som vi då får acceptera att andra ifrågasätter våra löner (något som vi har mycket svårt för idag)

  8. Carina Svendsen says:

    Oj, du känner ju inte mig överhuvudtaget, men du bara förutsätter att du/ni är bättre människor än jag?
    Det vore dessutom, som jag ser det, ganska förmätet av mig att överhuvudtaget tala i egen sak, jag vet att du/ni tycker att ni är fina/goda människor, jag tänker överhuvudtaget inte på mig själv på det sättet.
    Det är just det där ”gör något” som jag invänder emot. Det blir ju bara ett sätt att fokusera på en sak, som låter en blunda för alla dom där dåliga sakerna man gör, och då blir det så himla falskt när man pekar ut enskilda företag eller personer.
    Då kommer man onekligen att tänka på den gamla bibeltexten (?) om flisen i din broders öga..
    Sen menar ju jag att det är just kristendomen och vår vilja att ”rädda världen” som har skapat alla dom problem vi/ni försöker lösa, vi kanske borde pröva att göra ingenting istället.
    Alla dom sakerna jag räknade upp, iPhone, IKEA och bomull t.ex, där säger vi ju att det är för Deras skull vi använder dom som billig arbetskraft, och vi rättfärdiga det precis som du gjorde nu ”vi gör ju _någonting_ iaf..”

    • Linnea says:

      Ja men då är det ju bäst att jag aldrig engagerar mig i någonting. För hur mycket jag än försöker kan jag ju aldrig stå helt utanför samhället, och hur jag än gör kommer jag att stödja någonting omoraliskt, och då kan Carina S komma och säga ”visst, du gömmer flyktingar, källsorterar, åker kollektivt, äter vegetariskt, köper ekologiskt, ger pengar till Amnesty, osv osv, MEN du pensionssparar inte etiskt, eller hur?!”.
      Ursäkta men det är ju idiotiskt.

      • Linnea says:

        Jag förutsätter absolut inte att jag är en bättre människa än du, Carina, säkert är det tvärtom. Men kan du inte för sakens skull då berätta: var kommer dina kläder ifrån? Din telefon? Hur pensionssparar du? Köper du Fair Trade? Köper du svenska växthusodlade grönsaker eller spanska lastbilsfraktade? Källsorterar du? Kör du bil? Vad gör du för de hemlösa? För de papperslösa? För barnen i Afrika?
        Eftersom du uppenbarligen anser att du är i position att anmärka på eventuella flisor eller bjälkar i Tanvirs ögon, måste ju din blick vara klar? Annars kastar du ju flisor i glashus, eller hur?

  9. Fredrik says:

    Lite tråkigt att ni går efter en aktör som bara har tagit ett jobb som blivit erbjuden till dom, av staten icke minst. Känns som dina prioriteringar är helt fel. Hela artikeln blev bara flat, och har nu skadat ett företag, medan det inte alls har hjälpt någon. Helt klart det sämsta som har publicerats på ajour.se, som jag annars håller högt.
    Naturligtvis är jag inte _för_ utvisningen om den är på felaktiga grunder, och utvisning är som regel alltid en tråkig sak. Men jag menar att det är inte bussbolagets ansvar att ifrågasätta statens beslut. Och naturligtvis hade något annat bolag tagit jobbet till slut, jag menar, utvisningen upphör inte, bara för att inget bussbolag vill köra.

    • Om alla bussbolag hade vägrat, hade utvisningen försvårats ordentligt. Det har visats med piloter som inte velat lyfta plan med utvisade på. Det gör det krångligt och svårt för staten att upprätthålla sitt system, om människorna i systemet inte samarbetar med det.
      Visst kan man pragmatiskt anta att något annat bolag skulle kört, men man kan också tänka lite mer idealistiskt att det faktiskt finns en chans att sätta käppar i hjulet för utvisningen genom att inte vara den som kör. Det finns alltid ett individuellt ansvar, som inte kan förhandlas bort genom att säga att någon annan skulle gjort en klandervärd handling.
      Ett exempel: Jag köper inte ut cigaretter/alkohol till minderåriga. De kommer sannolikt att lyckas skaffa det de vill ha ändå, men om alla tänkte som jag skulle de inte lyckas. Mitt hopp ligger i att en dag håller vi alla fanan högt och vägrar köra bussar som leder till utvisning.

      • Fredrik says:

        @Jocke, jo jag är enig, men jämförelsen med flygplan är ju lite skev, vad skulle dom ersättas med? En buss kan ju ersättas med minibussar, taxi eller om så häst och vagn om det blir nödvändigt.
        Men det där med individuellt ansvar är intressant, ska verkligen den lilla företagaren behöva sätta sig in i om varje transport dom gör bryter mot ”det individuella ansvaret” som alla borde ta? Förväntar du dig verkligen att bussbolaget har satt sig in i hela utvisningsförhandlingen och bildat en egen åsikt före dom tar ett uppdrag? Dom har ändå fått ett uppdrag av staten, som borde vara trovärdiga i sitt beslut. Visst, dom täckte över sin buss, och skyltar, men det känns som sunt förnuft, mtp att det handlar om en utvisning, det betyder inte att dom har bildat sig en uppfattning om den var moraliskt rätt eller ej.
        Nu är jag inte helt med, nu blandar du individuellt ansvar med brott mot svensk lag? Bussbolaget har inte gjort något olagligt, som din liknelse tycks försöka påstå.
        Och ska ingen köra bussar som leder till utvisning? Så du är principiellt mot all utvisning, inte bara de som är kontroversiell, d.vs där det är fara för liv?
        Även om jag inte tycker utvisning är något trevligt, eller en önskbar situation, så är det nog dessvärre nödvändigt. Jag önskar som många andra att vi kunde ta mot hela världens behövande, och att vi kunde hjälpa dom, men så är jag också realist, och vet att saken inte är sån.
        – Fredrik

      • Petter says:

        Om du nu tog upp piloterna som ett exempel så borde du hänga ut flygbolagen/piloterna som flög planet, hur långt ska ni dra detta.. det är STATEN som ni ska klaga på, inte de privata aktörerna. Detta kontrakt kan ha varit mycket avgörande för familjeföretagets framtid, staten borde vara en bra kund med bra värderingar eller?
        Då kan du ju like gärna hänga ut varenda företagare som gör något åt staten som du inte håller med? Allt har bara blivit larvigt..

    • Rikard says:

      Ditt argument är inte hållbart. Tänk dig hur vårt samhälle hade sett ut om människor historiskt sett inte hade stått upp emot beslut och strukturer som tryckte ned människor. Bussbolaget och de anställda har definitivt ett ansvar i att verkställa beslutet. Vi ska självklart inte glömma bort att det är regeringen som bär huvudansvaret och de bör ställas till svars. Om tillräckligt många företag gick ut och sade att de vägrade genomföra deportationerna skulle det skapa tryck på regeringen. Andra företag skulle då förmodligen bli utsatta för badwill om de genomför detta, vilket de vill undvika. Med argumentet att någon annan tar jobbet kommer man ingenvart.

  10. Så länge inte alla människor förstår vad det är vi gör i Sverige kommer sveket att fortsätta – för jag kan aldrig i mitt liv tänka mig att dessa bussförare hade en aning om att de körde en del av dessa människor rakt in i döden, tortyr och misshandel – men hur gör man för att upplysa människor som helst vill bo i sin glaskula – hur gör man för att visa dem världen utanför glaskulan – när vi kommit dit har vi en chans att låta alla människor få leva på samm a villkor. Man känner bara – MEN FÖR GUDS SKULL ÖPPNA ÖGONEN och se vad som händer utanför glaskupan!!!!!! Mona

  11. Carina Svendsen says:

    Jag påtalar inte Tanvirs vare sig flis eller bjälke, jag ifrågasätter hans motiv, hans självgodhet och indignation.
    Du och han gör samma sak, samma tankevurpa, för när du frågar vad jag ”gör” så förutsätter du att jag ska ha samma mål som du, att jag vill ”rädda” samma människor som du, och att ditt sätt är det enda man kan göra det på, när det de facto är så att det är just det sättet att resonera som skapat problemen, som Einstein sa, vi kan inte lösa problem med samma system som har skapat dom.
    Det kan ju t.ex. vara så att Björks Buss bara köper Fair Trade kaffe, bara tankar biodiesel och skänker 50.000 årligen till Stadsmissionen, är dom ursäktade i dina ögon då?
    Att överhuvudtaget tro att FairTrade löser något är så jäkla inskränkt, ursäkta.
    En av dom vanligaste tankevurporna idag är ju att man, alla i västvärlden i princip, missar att för att du överhuvudtaget ska ha 50 kr att ge bort, eller 25 kr extra att lägga på en FairTrade latte så måste du få så mycket mer, och den självklara lösningen, om man vill ha en sådan, att den orättvisan aldrig uppstår, för när du skänker bort 50 kr, eller betalar 25 kr mer, så går ju 95% tillbaka till dig själv.
    För att du ska kunna pensionsspara, samma sak.
    Den dagen alla ser det här så kan vi diskutera enskilda insatser, om dom behövs.
    Det bästa sättet att förhindra orättfärdiga”utvisningar” är ju att människor inte behöver fly från sina hemländer, och det bästa sättet att uppnå det ät ju att tillåta dom en materiell standard som våran.
    Dom har jobbat för dig/mig/oss nu i 65 år, för ett par kronor om dagen, är du villig att göra samma sak för dom?

    • Linnea says:

      Men du fortsätter på samma spår. Jag håller med, hjärtligt och innerligt, om att det är fel på hela systemet. Men jag kan inte ÄNDRA på hela systemet. Jag kan inte trolla bort kolonialismen, jag kan inte omformulera hela vårt ekonomiska system (jag håller på att utbilda mig i just det, så kanske om några år ;)). Även om jag åker till Bangladesh och jobbar i en sweatshop för ett par kronor om dagen/startar en sweatshop i Stockholm och jobbar för ett par kronor om dagen, så kommer det inte att förändra någonting.
      Jag kan låta bli att köpa en iphone. Jag kan låta bli att köpa kläder. Jag kan låta bli att köpa mat. Jag kan flytta ut i en koja i skogen och äta rötter för att ”inte göra vinst på det orättvisa ekonomiska systemet”, men vad har jag förändrat? Ingenting.
      Med din logik så kan man inte göra någonting, för man är obönhörligt skyldig ändå. Och visst är man det! Men är det inte bättre att vara obönhörligt skyldig, OCH GÖRA NÅGONTING? Att engagera sig i papperslösa kan RÄDDA LIV. Och det kanske inte förändrar det stora onda ekonomiska postkoloniala skitsystemet. Men ska allting man gör ha såna ambitioner blir det inte mycket gjort.
      Vad gör du själv för att förändra det snedvridna och orättvisa ekonomiska systemet? Eftersom det Tanvir gör uppenbarligen inte duger, då har du kanske ett bättre sätt? Vore det inte mer konstruktivt av dig då att dela med dig av det, istället för att basha andra för att de ändå inte gör tillräckligt, så kan vi alla delta i din kamp?

      • Linnea says:

        (Och jag menar ingalunda att mitt sätt är det enda, eller att man måste köpa FairTrade-kaffe eller vad det nu är. Jag menar att det är så jävla trist att varje gång någon gör NÅGONTING, oavsett vad detta någonting är, så får man en svada om vad man INTE gör. Uppenbarligen gör ingen allt, liksom, men är det argument för att ingen ska göra något?)

        • Linnea says:

          Btw. Om du svarar på ett inlägg, kan du inte posta ditt svar som just svar då? Det blir så svårt att följa diskussionen annars!

  12. Hejke says:

    Så här säger Björks buss nu:
    ”Hej, och tack för ditt mail!
    Björks buss har vid ett antal tillfällen utfört transporter åt svenska myndigheter, däribland Migrationsverket.
    Givetvis är det så att vem som utför själva transporten till flygplatsen inte på något sätt påverkar utfallet för de personer som, efter beslut i den svenska rättsapparaten, avvisas.
    Björks buss är ett familjeföretag med tydliga värderingar. För att det inte ska råda någon tvekan om detta har vi bestämt oss för att i fortsättningen inte utföra dessa körningar åt Migrationsverket.
    Med vänliga hälsningar
    Kjell Nordin
    VD Björks Buss AB”
    Aktion lönar sig!!

  13. Rikard says:

    Det är enligt mig helt oförsvarbart att Sverige utvisar människor till länder där vi vet att de förmodligen kommer att bli torterade eller dödade.

  14. John says:

    Jag ser fram emot er artikelserie där ni hänger ut busschaufförerna i fråga! Jag anser inte att civilkurage slutar vid ägare. Nej då. Det satt människor vid ratten som, trots att de visste att utvisningen var felaktig enligt väldigt många människor på Twitter, framförde bussen! Namn och bild tack, så att vi vet vilka personer som vi ska ställa till svars för vårt regelverk.
    Sen att samma bussar transporterat fotbollsspelare gör ju den här frågan än mer relevant. Svenska Fotbollsförbundet står alltså bakom utvisningen. Avgå alla fotbollspelare!

  15. […] var flattr_url = "http://www.lindqvist.com/bjorks-buss-och-sokresultatet/"; EmailNär Björks Buss täckte över loggorna och registreringsplåtarna på de bussar som hyrts ut till polisen för utvisningen av 15 irakier, och därmed gav en helt ny […]

  16. […] ta reda på att det är Björks Buss som har deltagit i deportationen. Tanvir Mansur publicerar en artikel på ajour.se. Vi startar en mailkampanj mot Björks buss och efter en kort tid får jag ett mail […]

  17. […] vid utvisningarna. Vid en deportation från Göteborg användes vita bussar som vi senare kunde avslöja vilket bussbolag de […]

  18. […] kunde vi då avslöja att det var Björks Buss som kört bussarna vilket Tanvir Mansur skrev om på Ajour. Efter avslöjandet drog vi igång en mailkampanj mot bussbolaget vilket gjorde att de bestämde […]