"Forskning är en tjej-grej"

Ett stort samtalsämne just nu är ”Science: It’s a girl thing”. Projektet lanserades i Bryssel i torsdags, med vackra modeller som rullade fram i genomskinliga plastbubblor med glitter och glam och avslutades med ett ”raveparty”. Ett som kan antas i grunden vara ett välmenat projekt, att locka fler kvinnor till forskningssektorn, presenteras med en orgie av ytlighet och fluff.

När man klickar in på hemsidan möts vi av tjusiga modeller, läppstift och andra stereotypiska tjejsignaler. Där kan man ladda ner skrivbordsbakgrunder och affischer med tjejer i moderiktiga solbrillor och smartphones, och en trallvänlig låt kallad Chain Reaction. En video har dessutom släppts som är tänkt att locka fler kvinnor in i den fascinerande världen av ”tjejforskning” ett uttryck som snabbt dök upp på twitter.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g032MPrSjFA
I EU-kommissionens pressmeddelande om det här projektet så berättar de att kampanjen är riktad mot tjejer mellan 13–17 år, och att kampanjen inte enbart kommer att ske online. En mobil exponering med lastbil kommer att turnera genom Österrike, Tyskland, Italien, Holland och Polen. Lastbilen kommer att erbjuda ”roliga vetenskapliga aktiviteter, förevisa kopplingen mellan forskning, musik, kosmetika, mat och mode, med mera”. Som exempel tänkte de bjuda in tjejer att skapa sin egna läppglans, men de ska även få möjlighet att identifiera dofter som mint, choklad och jordgubbar. I pressmeddelandet försäkras att även pojkar är välkomna.
Andra aktiviteter kommer också att genomföras — ett s.k. ”Forsknings-café” där skolor får möta inspirerande förebilder: kvinnliga forskare från deras land, som kommer att prata om deras karriärer och vilka möjligheter det finns för kvinnor. Medverkande kommer även få chansen att vara med i en flashmob till låten Chain Reaction.
Washington Post skriver  att Geoghegan-Quinn, kommissionär för European Research, Innovation and Science i EU-parlamentet i Bryssel säger: ”Vi vill vända på klichéerna och visa kvinnor och flickor, och pojkar också, att forskning inte handlar om gamla farbröder i rockar”.
Som kuriosa kan det kanske vara intressant att se hur USA gjorde för att tackla samma ämnesområde nyligen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

16 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Blazingselene says:

    Gud vad bra videon från USA var! Toppen!

  2. […] Ajour Emma Marie Andersson     ”Forskning är en tjej-grej” (Swedish) http://ajour.se/forskning-ar-en-tjej-grej/ […]

  3. Ulrika Tasev says:

    Det är också kul att följa diskussinen under twittertaggen #sciencegirlthing Kampanjen har tydligen engagerat många som nu delar sin syn på forskning!
    Enl dagens DN har EU komissionen (?) bett om ursäkt för och tagit bort länken till videon

  4. manen says:

    http://www.youtube.com/watch?v=cYQdogPMuRc
    i princip min enda reaktion, hur tänkte man eg. när man satte ihop det här?!?

  5. […] kampanjen fanns en ”teaser”, som du fortfarande kan se här. Nu finns den nämligen inte längre att hitta på projektets hemsida. Kanske efter massiv kritik. […]

  6. Ulrika Hall says:

    Filmen från vita huset är befriande rakt på sak och tjejerna där blir förebilder istället för den gamla idén att från EU att tjejer måste lockas av fluff!

  7. calandrella says:

    Jag blir stum av filmen.
    Så, nu har jag återfått min kommunikativa förmåga efter den temporära ”VAD TUSAN?!?”-känsla som utraderade all annan mental aktivitetet. Vad kan vi då dra för nya slutsatser av detta…? Det finns väldigt mycket idioti inom EU-kommisionen. Och det finns väldigt unkna värderingrar inom EU-kommisionen.
    Vänta, sa jag ”nya” slutsatser? Sorry. Det där visste vi ju redan.
    ps. Filmen från USA var väldigt trevlig och visar på hur det stora landet i väst i många sammanhang faktiskt ligger i framkant, sina många tillkortakommanden till trots. Och pinsamheten hos EU:s projekt ökar än mer då det kontrasteras mot något vettigt…

  8. Klockrent skrivet Emma! Och tack för att du länkar till Vita Husets motsvarande film som ska uppmuntra tjejer att engagera sig mer inom forskning och vetenskap.
    Den kvinnosynen som filmen från EU visar är ett tecken på att delar av Europa ligger väldigt långt efter och kommer fortsätta hamna på efterkälken…

    • Hmm says:

      @Markus: Jag är inte så säker på att det är kvinnosynen från andra som är den som filmen representerar utan den som unga tjejer i Europa redan har på sig själva.
      Så om du gör en demografisk undersökning och frågar den tilltänkta gruppen i EU vilken av de tå filmerna som tilltalar dem mest så tror jag att du får ett svar som kommer att förvåna dig. Så om du ska nå fram med budskapet så tror jag att reklammakarna har valt helt rätt. Att jag sedan tycker att det borde köras en kampanj liknade den som de har i USA parallellt motsäger inte vad jag anser. Finns gott om tjejer som skulle tilltalas av den med.
      Grejen är att USA har månghundraåriga traditioner om att premiera att vara framgångsrik inom affärs och vetenskap samt hårt arbete. Det har vi inom EU inte framhävt lika mycket för våra barn. Men jag kan faktiskt se att en liknade kampanj som EU kör skulle gå hem hos Beverly Hills-kisden 😉
      Ps All fluff och flärd är inte av ondo och att enbart till för att föraktas. Det kan faktiskt vara lite kul med. Ds

  9. Hmm says:

    Tja jag tycker faktiskt inte det är fel. För det typisk ”manliga” med forskning står redan klart för alla och det oytliga har redan en plattform. Och att förneka att människan som art till stor del är fåfäng vinner vi inget på. Och att anse att allt som är feminint är något som bara är dåligt och mindre värt än det manliga kännetecken är att förminska tjejer och deras intressen än mer.
    Så jag tycker bara att det är bra att man närmar sig ämnat från alla vinklar så att så många som möjligt kan hitta vägen till forskning. För forskningen är vår framtid. Framförallt i väst.

    • Fast om språket redan från början är nedvärderande? Jag reagerar t.ex. varje gång jag råkar se Kicks-reklam som jag tycker är förfärlig. Det är emellertid ett etablerat ”språk” – och det har inte något med traditionellt manligt kvinnligt att göra – det är ett språk som dykt upp de senaste tio åren. När jag var i den åldern som demografin i inlägget (och jag gissar Kicksreklamen) så var inte rosa en ”tjej-färg” eller så, som exempel. Det är alltså inte något naturligt ”nu riktar vi oss mot en specifik intressegrupp”, utan en hård marknadsföringstrend, som har väldigt lite att göra med nån slags generell verklighet; den har som syfte att skapa en verklighet istället och skapa köpbehov. Jag upplever det inte riktigt som att forskning idag har den stereotypa inställningen som beskrivs behöva en motbild, heller, så kanske varför jag tycker det är lite svårt att greppa. Min världsbild är såklart inte allas världsbild. Men jag kan känna spontant att det är just den där Kicks-betonade reklamen mot unga tjejer som är problemet för att få in folk i forskning snarare än tvärtom.
      Men absolut, det är jätteviktigt att satsa på forskning, håller helt med.

      • Hmm says:

        Finns ingen som mer än jag sätter mig emot det jag kallar för Hollywood-idealen och deras mall som de vill stöpa alla i. Problemet är väl då att det finns folk som köper det med hull och hår- Att till dem säga att det du tycker om är fel är kanske inte rätt väg att gå, utan istället ställa sig bredvid dem på deras villkor och locka dem till något nytt. Att genom deras intresse öppna upp ögonen mot en ny värld. Lite som; If you can´t beat them join them?

        • Förstår vad du menar – men då är det ganska mkt som krävs av mig (specifikt) att acceptera. Att det existerar nån slags stereotyp kring forskning (vilket jag inte håller med om) och att det är acceptabelt med babyspråk till hela grupper av människor (vilket jag inte ens tror är nödvändigt). Ändamålet kanske helgar medlen, men i det här fallet vette fanken om inte ett problem antas lösas av det som skapat problemet från början. Jag gissar att den här kampanjen skiter fullständigt i vad jag tycker, emellertid, så det är inte som att det kommer att avbrytas eller förändras bara för det. 😉 Däremot så tycker jag att det är riktigt intressant att se skillnaden i tonen med den amerikanska kampanjen och EUs.

          • Hmm says:

            Gillar ocskå den från USA, men den ena behöver inte utesluta det andra. Men visst, jag gillar inte heller bebis-språk. 🙂