Första dygnet med Ajour

Nu har vi varit online i drygt ett dygn, och det är läge att sammanfatta. Ja, det är meta. Nej, Ajour kommer inte i huvudsak att handla om Ajour. Men eftersom vi bygger sajten i realtid, med hjälp av feedback från dig, vill vi plocka upp och samla reaktioner så att du som vill engagera dig får en bra bild av vad vi gör och även av den kritik som riktas mot oss.

Sajten gick live igår morse samtidigt som Emanuel Karlsten och Johan Hedberg medverkade i TV4 Nyhetsmorgon och berättade om Ajour. Efteråt bambusade de lite eftersnack i taxin därifrån.
Det kom snabbt mängder av reaktioner på Twitter.
Jag tänker inte länka dem alla, men i korthet kan sägas att många var nyfikna, positiva och uppmuntrande. Andra var mer av typen ”Jaha, var det inte mer än så här?”, en väntad reaktion som Johan Hedberg också skrivit om här på sajten.
Många reaktioner handlade om designen. Loggan fick tummen upp, medan rubrikstorlek, radavstånd och andra dylika detaljer utsattes för dissekering av bland andra Kjell Häglund. Det fanns även personer som gillade utseendet, en smakfråga såklart.
Sedan var det också en rad personer som blev mycket besvikna och kände sig lurade när Sonja Abrahamsson visade sig vara en av oss. Fredrik Strömberg går så långt som att säga att hon dödat sitt varumärke.
Strömberg jobbar i vanliga fall på Bonnier, med utveckling. Jag skulle säga att han är en av de smartaste i branschen och jag har stor respekt för honom. Därför lyssnar vi på hans kritik, som även riktar sig mot torftigt innehåll, brist på affärsmodell och högt byggda förväntningar.
Här är det också läge att göra ett förtydligande när det gäller Sonja. Hennes uppmärksammade sågning av vår hajp som gjordes i början av förra veckan var en del av vår lansering. Vi andra skrev bloggposter om vår syn på Ajour, hon gjorde – som hon brukar – ett videoinlägg. Hon fick ingenting betalt, hon hade inga instruktioner från oss andra än att spana in diskussionen om oss på Twitter och göra något raljerande utifrån det. Hennes reflektioner var uppriktiga, hennes egna.
Andreas Ekström, kulturjournalist på Sydsvenskan, levererade idag en riktigt duktig sågning av Ajour. Ekström fokuserar på hajpen vi byggt innan lansering och anser att man då kan förvänta sig mer.
På Flashback talas om ”veckans antiklimax”.
Ajour är långt ifrån en färdig sajt. Vi välkomnar alla förslag på förbättringar och en hel del småfix gjordes också under gårdagen. Här kan du komma med feedback om sajtbygget och även se hur det utvecklas. En sak att reflektera över när det gäller större delen av kritiken, är att den är formulerad ur ett ”gammelmediaperspektiv”. Det talas om brist på affärsmodeller och en halvfärdig sajt. Utifrån det är den felformulerad. Eftersom vi gör något nytt. Istället för att som i Bonnier-världen planera, producera och leverera en färdig produkt som exempelvis ett snyggt magasin, gör vi tvärtom. Istället för att utgå ifrån intäkterna utgår vi från innehållet. Eftersom vår grundtanke är att skapa en sajt i samarbete med våra läsare hade det varit rent omöjligt att leverera en perfekt sajt fylld med innehåll dag ett.
Andra har varit försiktigt positiva, som Patrik Lundberg i Helsingborgs Dagblad, och Tobias Brandel i Svenska Dagbladet. Anton Johansson skriver om vikten av vem som berättar en historia, och Makthavare.se hälsar oss välkomna.
Resumé skriver också om oss – kanske rätar den artikeln ut några av frågetecknen kring vad vi vill göra och varför.
Men annars då? Har vi någon trafik? Första dygnet som inte var ett helt dygn hade vi enligt Google 11233 besökare igår, och 27862 sidvisningar. Fantastiska siffror tycker vi själva. Vi har även fått mängder av feedback per telefon, mejl, sms och inte minst här på sajten, genom era initierade och intressanta kommentarer till våra artiklar. Vi hoppas kunna leva upp till våra egna stora ord om att ta dem på största allvar och använda de fakta och synpunkter ni delar med er av för att utveckla innehållet på Ajour. Vi kommer att fortsätta göra det vi brinner för – berätta om saker som intresserar oss. Vi vill göra det tillsammans med dig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

27 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Göran says:

    Kul att ni fått så mycket uppmärksamhet och trafik redan! Det kan ju bara bli bättre på alla fronter!

  2. Tobias says:

    Att avfärda kritik för att den är formulerad ur ett gammelmedieperspektiv är väl att göra det lite väl enkelt? Särskilt när många har svårt att se vad det nya i #dendärnyagrejen egentligen är. En halvfärdig sajt är fortfarande en halvfärdig sajt – oavsett om den har ambitionen att göra något nytt istället för något som gjorts tidigare.
    Jag tror dock på er när ni säger att Ajour kommer att utvecklas, bli bättre, snyggare, viktigare och kommer att växa i sammarbetet med läsarna osv. Men när man har lovat så mycket och presenterar så lite får man nog räkna med en del kritik. Och kanske vara lite mer ödmjuk mot den.

  3. Jo men vi lyssnar verkligen på kritiken. Det gör vi. I många delar är den relevant. Vi försöker även bemöta den. Vilket inte utesluter känslan av att den är lite skjuten från fel håll – inte samma sak som att kritiken i sak är fel.

  4. kaxigaZ says:

    Kritiken från gammelmedia förstår jag inte (den om att Ajour kommenterar dem som kommenterar dem som skriver notiser, etc). Bloggvärlden har varit beroende av twingly-länkande i sju år nu, länkar till SvD/DN/Sydvenskan, etc etc, allt för att ge fler läsare till bloggar. Så de allra flesta svenska bloggar har länge varit just gammelmedia-nyhetsnotiskommentatörer i praktiken. Varför klagar de på att ni försöker göra något bra utav detta? En bättre nyhetsblogg.
    Däremot är det lite väl svårt att förväntas berömma ett initiativ som man inte vet något om. ”Inget är bestämt, men vi kommer bli jättebra!” verkar vara er slogan.
    Det är själva förväntan på kommentar/reaktion redan idag, som jag tror gör att det skaver hos folk. Men det enda man kan reagera på hittills är lanseringen, för den är det enda man sett. Vi får väl se hur bra det blir. Sedan reagerar vi kanske.
    Lycka till! 🙂

    • Jack Werner says:

      Ditt sloganförslag är månne inte helt felaktigt uppfattat. En föreslagen förändring från min sida skulle kunna vara ”Inget är bestämt, men om ni berättar hur ni vill ha det kommer det bli jättebra!”.
      Förmodligen är det förväntan som inte infriats som skaver, ja. Det är olyckligt men samtidigt tror jag att tid, utveckling och massor av vidare kritik kommer göra Ajour till en produkt mer i linje med vad såväl vi som ni önskar.

  5. Hans Ahlborg says:

    Tycker att initiativet är intressant men so far har hypen drivit förväntningarna väldigt över vad jag ser, har lång media o marknadsbakgrund och just att hype:a är farligt om man inte levererar nåt lite extra. Ska följa er vidare och hoppas på snabb utveckling för det är ju duktiga och intressanta personer bakom…

    • Jack Werner says:

      Förväntningarna har varit extremt höga, och om vi inte lyckats infria dem eller skapat felaktiga sådana är det ledsamt. Jag förstår alla invändningar om att vi tydligare skulle sagt att det vi byggde bara skulle vara början, en grund, vid lansering. Vi nöjde oss i många fall med att säga att vi inte tänkte göra som brukligt, och den svepande formuleringen slog tillbaka.
      Jag är dock övertygad om att tiden kommer utveckla oss, och göra oss till något mer i den riktning vi såväl som ni läsare har tänkt.

  6. Malin says:

    Jag hade nog förväntat mig mer av er plattform. Att den kunde lyfta upp kommentarer som ni tyckte var bra och väva in den i en text som hela tiden lever. Inte bara som vanligt: Text först, kommentarer sedan.
    Men det KAN bli väldigt bra, om ett år, när sajten byggts om och utvecklats. När ni lyssnat på kritiken – för den är viktig.
    MEN kritikerna, liksom jag, stirrade kanske för mycket på själva tekniken och utseendet av sajten. Det kan man alltid diskutera och alla blir aldrig nöjda. Det viktiga är texterna och där tycker jag ni gör ett bra jobb. Varje gång jag hoppar in på sajten hittar jag intressanta ämnen som jag inte läst om tidigare – eller bra vinklar på det som redan tagits upp av medierna.
    Några akuta förslag är att lyfta upp kommentar-formuläret ÖVER kommentarerna i stället för att behöva skrolla ner hela vägen för att kunna delta. Och att plocka bort Gravatar-loggan från de som inte har någon kommentar-avatar ännu.

    • Jack Werner says:

      Du har helt rätt i att vi ska – och kommer – väva in kommentarer i skrivandet på annat sätt än det brukliga. Det är en viktig ingrediens i grundtanken av Ajour, och något jag själv saknat till hög grad i andra medier.
      Vi lyssnar på kritik, och all är viktig – även om den hittills fokuserat stort på teknik och utseende. Vi vill ju gärna att även våra texter och vårt skrivande utvecklas, varför någon liten sågning på även det området skulle uppskattas. I övrigt är det väldigt kul att höra att du gillat det du hittills läst.
      Tittar såklart närmare på dina förslag, tack så mycket för dem och keep’em coming!

      • Jag tror att teknikfokuset är så stort på grund av att det är det ni fokuserat på (indirekt) i er hype av sidan. Det pratades om ett nytt sätt att interagera, att berätta, att diskutera. Hittills finns inget direkt nytt.
        Att ni skriver bra, och det gör ni, blir sekundärt då det inte varit er USP. Hade ajour presenterats som ett ställe där bra artiklar ska skrivas hade kritiken antagligen varit en annan.
        Men kör i vind: Jag tycker artiklarna är bra. Det skulle inte skada med lite mer korrekturläsning ibland, då både stav- och syftningsfel smyger sig in här och där. Den senast publicerade bilden (som jag antar att du inte gjort själv förstås) har till och med den stora texten på bilden felstavad. Dessutom är det felstavning i bildtexten.
        Ämnena ni tar upp är bra och intressanta. Jag funderar över om de verkligen får diskuteras klart då de bara lever på förstasidan i max en dag. Sen är de förpassade till ”Äldre material”.

  7. Tantilura says:

    Jag har redan lämnat ett positivt omdöme om Ajuor,men eftersom det kändes som att den negativa kritiken varit övervägande, så kommer det en tummenupp till.
    Tack vare Twitter och bl a Emanuel Karlsten har jag hittat tillbaka till hur bra det känns att följa utvecklingen i Sverige och övriga världen. När det sen dyker upp en sida som är lika lättöverskådlig som en ’ren’ o tramsfri blogg, då blir tanter som jag glada. Säger det väl en gång till – nyheter ska rapporteras och levereras i svart på vitt, redigt, klokt insiktsfullt och utan bjäfs! Jag vill inte behöva leta mig fram på sidor fyllda av grällt färgad utfyllnad och kilometerlånga menyer som bara gör att jag tröttnar innan jag kommit dit jag vill!

  8. Jag tror jag hoppar över att direkt välja sida i debatten om Ajour. Jag var en av dem som köpte hypen, såg vilka personer som skulle vara med och förväntade mig en helt ny plattform, en ny typ av sajt med smart byggd interaktion mellan läsare och skribenter (och mellan läsare och läsare för den delen).
    Det blev en blogg istället som sedan ska utvecklas. Visst kan jag vara besviken, men det är på grund av mina egna förväntningar isåfall. Jag har aldrig blivit lovad någonting av er egentligen. Så jag lämnar det där och antar att jag får hänga kvar här ett tag och se vad som händer.
    Däremot skulle jag fundera lite över siffrorna ni fått på trafiken. Det viktiga är nog inte vad ni fick första dagen. Med den hype som varit skulle nog inte ens den person som verkligen avskyr er hoppa över att gå in på ajour.se för att se vad det kan tänkas vara. Det som vore riktigt intressant är att se samma siffra om en vecka, om två veckor och om tre.
    Behåller ni era läsare? Får ni rent av fler? Vilka förändringar ni gör verkar ge flest läsare? Det finns alltid några som skriker högt och därmed hörs mest. Men de är bara en bråkdel av de 10 000 personer som tydligen hänger här nu.

  9. Oskar says:

    Jag fick känslan av att alla artiklar skulle kunna redigeras av alla läsare, men att ursprungsförfattaren bestämmer vilka ändringar som ska komma in i texten. Lite som nån slags online-granskningsverktyg med originalförfattaren som redaktör. Wiki möter blogg möter online-gammelmedia typ. Fast jag antar att wikinews.org gör precis detta redan?

    • Hej Oskar, riktigt så har vi nog inte tänkt, däremot finns planer på nya kommentarsfunktioner som ändå lyfter läsarna och deras kompletteringar av våra artiklar. Vi kommer också att i högre utsträckning än traditionella medier ge credd åt de läsare som ger oss tips och kommenterar. Som du säger – wikis görs redan.

  10. Asdf says:

    11 000 besök, 2,5 sidvisningar per besökare. Den intressanta siffran är dock unika besökare, gissar att det låg runt ca 2 000 unika? Det är en klart godkänd start, det får man ge er.

  11. Jon Ottosson says:

    Jag har svårt att se på vilka sätt användarens/besökarens roll skiljer sig mot en vanlig blogg? Som jag har förstått det så är det ni 8 personer (duktiga sådana) som står för innehållet och besökarna har möjlighet att (endast) kommentera? Jag förstår att det är många med mig som förväntade sig mera. Att låta plattformen marknadsföra sig själv och på så sätt spridas, är kanske bättre än att skapa en hype som inte lever upp till högt satta förväntningarna.
    Många av er vet jag är fantastiskt duktiga skribenter så det blir nog en bra sak av Ajour.. in the long run. Lycka till!

  12. Anton says:

    Bra post Sofia! På tal om feedback, styckena blev lite styckiga i det här blogginlägget. Går kanske att fixa? 🙂

  13. Frida says:

    Nämen, ska ni ha kommentarer? Nämen, det är det som är hela poängen!

  14. Joachim Kjellgren says:

    Vad är annorlunda med Ajour? Är det att man blandar in tweets och artikelkommentarer Från olika håll. Hittas de av de åtta?

  15. Och jag som trodde att ni hade byggt en teleporter med gratis glass i.
    Eller nej det trodde jag inte!
    Jag är som sagt helt fixerad vid innehållet och bryr mig inte ett smack om formen. Jag tycker att det ser bra ut redan och kommer att bli ännu ännu bättre! Heja!

  16. sara larsen says:

    Sonja – jag har aldrig skrattat så mycket som jag gjorde då jag fick reda på att Sonja efter sin sågning av detta projekt ingick i det.
    Jag vann ett vad med min chef och för mig är detta höjden av självironi.
    Jag tror på projektet, men våga gå utanför i innehåll ännu mer, ännu har ingenting revolutionerats.
    Mvh Sara

  17. Hej
    Eftersom jag är nämnd i artikeln ovan så utvecklar jag den kritik jag framfört i ett längre inlägg här: http://fredrikstromberg.se/2011/10/18/varfor-behover-ajour-en-affarsmodell/
    Den ger viss bakgrund till vad som sagts och adresserar också frågan om vilket perspektiv som anlagts.

  18. Kim says:

    Sluta tjata om gammelmedia. Det finns ingen gammelmedia längre. Det är 2012 strax och sorry alla tweetslavar men papperstidningen överlevde <3

  19. Svärmor says:

    För att hitta äldre material (äldre som i några dagar), kan det finnas någon typ av länklista med namn till publicerade artiklar lättillgängligt?

  20. […] formulering om vad vi gör fel. Annan kritik är svår att bemöta, eftersom den – som jag sa redan efter ett dygn – bygger på en traditionell syn på medier, en traditionell syn på journalistik och […]