Nu har vi varit online i drygt ett dygn, och det är läge att sammanfatta. Ja, det är meta. Nej, Ajour kommer inte i huvudsak att handla om Ajour. Men eftersom vi bygger sajten i realtid, med hjälp av feedback från dig, vill vi plocka upp och samla reaktioner så att du som vill engagera dig får en bra bild av vad vi gör och även av den kritik som riktas mot oss.
Sajten gick live igår morse samtidigt som Emanuel Karlsten och Johan Hedberg medverkade i TV4 Nyhetsmorgon och berättade om Ajour. Efteråt bambusade de lite eftersnack i taxin därifrån.
Det kom snabbt mängder av reaktioner på Twitter.
Jag tänker inte länka dem alla, men i korthet kan sägas att många var nyfikna, positiva och uppmuntrande. Andra var mer av typen ”Jaha, var det inte mer än så här?”, en väntad reaktion som Johan Hedberg också skrivit om här på sajten.
Många reaktioner handlade om designen. Loggan fick tummen upp, medan rubrikstorlek, radavstånd och andra dylika detaljer utsattes för dissekering av bland andra Kjell Häglund. Det fanns även personer som gillade utseendet, en smakfråga såklart.
Sedan var det också en rad personer som blev mycket besvikna och kände sig lurade när Sonja Abrahamsson visade sig vara en av oss. Fredrik Strömberg går så långt som att säga att hon dödat sitt varumärke.
Strömberg jobbar i vanliga fall på Bonnier, med utveckling. Jag skulle säga att han är en av de smartaste i branschen och jag har stor respekt för honom. Därför lyssnar vi på hans kritik, som även riktar sig mot torftigt innehåll, brist på affärsmodell och högt byggda förväntningar.
Här är det också läge att göra ett förtydligande när det gäller Sonja. Hennes uppmärksammade sågning av vår hajp som gjordes i början av förra veckan var en del av vår lansering. Vi andra skrev bloggposter om vår syn på Ajour, hon gjorde – som hon brukar – ett videoinlägg. Hon fick ingenting betalt, hon hade inga instruktioner från oss andra än att spana in diskussionen om oss på Twitter och göra något raljerande utifrån det. Hennes reflektioner var uppriktiga, hennes egna.
Andreas Ekström, kulturjournalist på Sydsvenskan, levererade idag en riktigt duktig sågning av Ajour. Ekström fokuserar på hajpen vi byggt innan lansering och anser att man då kan förvänta sig mer.
På Flashback talas om ”veckans antiklimax”.
Ajour är långt ifrån en färdig sajt. Vi välkomnar alla förslag på förbättringar och en hel del småfix gjordes också under gårdagen. Här kan du komma med feedback om sajtbygget och även se hur det utvecklas. En sak att reflektera över när det gäller större delen av kritiken, är att den är formulerad ur ett ”gammelmediaperspektiv”. Det talas om brist på affärsmodeller och en halvfärdig sajt. Utifrån det är den felformulerad. Eftersom vi gör något nytt. Istället för att som i Bonnier-världen planera, producera och leverera en färdig produkt som exempelvis ett snyggt magasin, gör vi tvärtom. Istället för att utgå ifrån intäkterna utgår vi från innehållet. Eftersom vår grundtanke är att skapa en sajt i samarbete med våra läsare hade det varit rent omöjligt att leverera en perfekt sajt fylld med innehåll dag ett.
Andra har varit försiktigt positiva, som Patrik Lundberg i Helsingborgs Dagblad, och Tobias Brandel i Svenska Dagbladet. Anton Johansson skriver om vikten av vem som berättar en historia, och Makthavare.se hälsar oss välkomna.
Resumé skriver också om oss – kanske rätar den artikeln ut några av frågetecknen kring vad vi vill göra och varför.
Men annars då? Har vi någon trafik? Första dygnet som inte var ett helt dygn hade vi enligt Google 11233 besökare igår, och 27862 sidvisningar. Fantastiska siffror tycker vi själva. Vi har även fått mängder av feedback per telefon, mejl, sms och inte minst här på sajten, genom era initierade och intressanta kommentarer till våra artiklar. Vi hoppas kunna leva upp till våra egna stora ord om att ta dem på största allvar och använda de fakta och synpunkter ni delar med er av för att utveckla innehållet på Ajour. Vi kommer att fortsätta göra det vi brinner för – berätta om saker som intresserar oss. Vi vill göra det tillsammans med dig.