Arkiv för
Nyheter

12 september

Krönika: Dödsstöten för Newsmill?

Newsmill stänger ner sina kommentarsfält.
Jag tänker inte rasa mot detta beslut, som jag utifrån redaktörernas egen motivering absolut förstår. Det finns helt enkelt inte resurser till att moderera eller styra upp debatten som uppstår i kommentarsfälten.
Däremot konstaterar jag att Newsmills beslut ändå är mer anmärkningsvärt än exempelvis SvD:s beslut att bara tillåta ett begränsat antal kommentarer per person, eller Aftonbladets, att koppla kommentarsfältet till Facebook. Varför?
Därför att grundtanken med Newsmill var att skapa levande debatt i symbios med läsarna. Newsmill som idé var den nya tidens debattforum, där redaktörskunnande och urval skulle kombineras med enskildas lust och vilja att delta i den offentliga debatten. En ambition som tidigt visade sig vara svår att upprätthålla.
Läs vidare →

Här är det hen

Trött på slentrianmässigt användande av ordet ”man” i nyhetstexter? Som i ”Man anser att”. Vill du att hen-reformen ska slå igenom helst igår? Nu finns verktyget som omvandlar alla hon och han till hen, honom och henne till henom, och man till en. Men bara på dn.se. Det är Oivvio Polite som byggt dhen.se. Han berättar mer här. Ett litet exempel på hur det kan se ut:

För dig som ej hängt med i turerna kring Dagens Nyheter och hen, varsågod, ett kort sammandrag:
Häromdagen skrev Dagens Media att Gunilla Herlitz förbjuder användandet av ordet ”hen” i Dagens Nyheter. Något som sedan dementerades i Resumé, dock inte av Herlitz själv. Jag kommenterade artikeln i Dagens Media här.
Uppdaterat: Nu verkar det som om dhen.se plockats ner, men sedan tidigare finns henerator, som omvandlar till hen vilken sajt du än besöker.
Uppdaterat: Nej, sajten har inte plockats ner, det har bara varit väldigt hårt tryck på den. Däremot har Bonnier polisanmält den, skriver Journalisten.

10 september

7 september

Michael Garderud är Sveriges meste anmälare i media: "Jag är envis, inte kränkt"

I dagarna avslöjades skaparen av myntet ”Sveriges horkarl till konung”. Det dröjde inte länge förrän första anmälan damp ner hos polisen. Den kom från Michael Garderud som i Expressen gick ut med namn och bild och förklarade varför myntskapandet var fel.
Snart visade det sig att det knappast var första gången Garderud fått publicitet för sina anmälningar. Läs vidare →

5 september

Dawit Isaak har suttit i fängelse 4 000 dagar – vad har du gjort?

I dag är det 4 000 dagar sedan den svenske journalisten Dawit Isaak sattes i fängelse av den Eritreanska regimen. Så mycket har sagts, så mycket har försökts göra. Men vi kan inte sluta.
Ett gäng publicistiska organ har i dagarna gått samman för att höja rösten för Dawit Isaak igen. Att Facebooka, blogga, twittra och använda sina egna publicistiska plattformar för att berätta vad man gjort för Dawit Isaak under denna tid. Om vad man vill göra. Gå med i Facebookgruppen, twittra under #fyratusen, eller gör något annat. Något bra för en svensk som sitter i fängelse utan rättegång, utan åtal.

Trängselskattekampanjen: Kan man samla in 45 000 namn på papper i en digital tid?

Som den uppmärksamme läsaren av Ajour känner till genomför Expressens västsvenska edition Göteborgs-Tidningen (GT) en kampanj för en kommunal folkomröstning om införandet av trängselskatt i trafiken i Göteborg. Kampanjen väcker starka känslor, trängselskatten är inte särskilt folkkär. Men kommer kampanjen att lyckas? Det krävs 45 000 namnunderskrifter på fysiskt papper. I vår digitala tid är det kanske, oavsett ändamålet, en oöverkomlig uppgift. Läs vidare →