För över två år sedan startade vi Ajour. Efter en helt enorm hajp lanserade vi en sajt som upprörde, berörde och engagerade.
Vi är stolta över vad som blev och tror att den har varit till gagn för både branschdebatten, läsare och oss själva.
Men nu är det dags för oss att gå vidare.
När vi startade sajten gjorde vi det med en ganska enkel längtan att göra något nytt. Vi kom alla från sammanhang där vi begränsats av organisationsstrukturer, affärsmål och redaktionell ängslighet. Vi hade en längtan efter att inte bara prata, utan att också testa att göra något nytt utanför allt det där. Vi uppfattade att vi blev lästa för att vi var engagerade, inte för vilka ämnen vi valde. Och om vi som redan hade räckvidd och förtroende i sociala medier slog ihop oss, vad kunde det då bli?
Resultatet blev Ajour.
Ett nyhetskollektiv som tillsammans skapade en publik och tillsammans tog fram avslöjanden. Genom att vi gav plats åt det oetablerade – det vi brann för – blev vi först med nyheter och först med nya perspektiv. Men den bästa delen var relationen med läsarna. När vi skrev om främlingsfientlighet och blev trafikbombade av rasistsajter gjorde vårt karmasystem i kommentarsfälten att de goda krafterna ändå vann. Och när vi inte hade egna ögon på plats, fick läsarna själva hålla i videokameran. När de var mitt i en händelse blev de rapportörer och när de hade en story eller en ny vinkel, granskades den och publicerades. Vi gav mediekritik när det behövdes, nya perspektiv när de saknades. Vi fick enorm spridning, stor räckvidd. Och inte bara i början. Ajours all time high registrerades faktiskt under 2013. Allt eftersom utvecklade vi en bra känsla för hur vi ska paketera nyheter så de blev delade, virala.
Vi är väldigt stolta över vad vi åstadkommit, men nu är det dags att gå vidare. Vi har pratat om det en tid, velat informera alla inblandade och därför har det en stund varit tomt på sajten. Det är roligt att se att många saknat oss. Flera av oss som grundade sajten har inte skrivit på ett tag, men istället har nya tunga namn anslutit, skapat bredd och förtroende. I vår öppna redaktion har närmare 50 skribenter, tipsat, mejslat och arbetat fram massor av artiklar. Det har varit inspirerande att vara en del av och många nya namn har etablerats.
Men allt har ett slut. Ajour hade aldrig som mål att bli ett nytt DN eller Resumé. Vi såg en chans att peka ut en riktning som vi tror media kommer ta och redan har börjat ta. Det har skapat en debatt som vi tror har varit nyttig, hjälpt oss att komma framåt och – om inte annat – lärt oss som varit inblandade väldigt mycket.
Ajour har tjänat sitt syfte. Och även om vi skulle kunna gjort mer, planerat för mer, finns det inget egenvärde att hålla igång sajten. Vårt löfte handlade om att testa, experimentera, våga och visa.
Det har vi gjort. Nu är vi klara.
Tack för att ni har läst, delat, kritiserat och hejat! Nu för vi facklan vidare på andra håll.
Mvh
Ajours kärntrupp: Emanuel Karlsten, Sofia Mirjamsdotter, Jack Werner, Johan Hedberg, Christian Bolstad, Damon Rasti
Ajours redaktionsgrupp: Tanvir Mansur, Markus Welin, Ulf Bjereld, Emma Opassande, Jocke Gustin, Cherin Awad, Per-Ola Mjömark, Adrian Tomic,
Ett stort tack också till Thord Daniel Hedengren och Malin Crona som var med och grundade sajten men senare hoppade av, och till Ajours öppna redaktion på 50 smarta människor som gjort fantastiska bidrag!
Och tack också Gustaf Öhrnell som designade den snygga Ajour-loggan.
(Ajour kommer att finnas kvar som arkiv under all överskådlig framtid)