Årets största svenska tweets 2012

2012 var året då Twitter bestämde att vi ”tweetar”, inte ”twittrar”. Det var också året då Twitter växte sig starkare än någonsin, enligt Intellecta femdubblades antalet aktiva twittrare upp till 171 000. Det innebär fortfarande att det är en ganska liten ankdamm. Men en ankdamm med makt.
Här är Ajourredaktionens lista över de tweets som blev störst eller fick störst avtryck 2012.
10, Att vinna över sitt barn
Det är oklart om det är Tobias Holms egen bild eller inte Det är det!. Men kanske spelar det inte så stor roll. Nästan tusen personer kände igen sig i den här tweeten och delade vidare.

9, Jonas Gardell skyldighet att häckla Björn Ranelid
Twitters höjdpunkt är Melodifestivalen. Sällan twittrar vi så mycket, sällan får twitter så mycket utrymme som då. Jonas Gardells håntweets om Björn Ranelid var de som spreds mest och bäddade för ett krig mellan de båda artisterna. Efter krigsrubriker i kvällspress valde Jonas Gardell att försvara sig genom att mena att skämten var hans ”skyldighet”. Vilket fick mothugg.

 
8, Hantverkarhatet på 140 tecken
Det är inte bara imponerande att Hannes Dükler fångade det här på exakt 140 tecken, utan också att han utan några stora följarskaror fick nästan 1500 retweets. En av årets absolut roligaste tweets.

 
7, Tommy Hedström äger Twitter
I den mån man kan göra karriär på Twitter har @TommyHedstrom onekligen gjort just det. Gång på gång lyckas han träffa rätt med sina komiska, spetsiga tweets. Här är hans mest delade tweet från året, även om min egen favorit är en annan.

 
6, Sparkcykeln som blev viral
Twitter älskar en söt historia. Och vad är bättre än att vara med och skapa en? En enkelt tweet från @ahenriksson skapade just en sådan. Ett barn hade satt upp lappar på sin stulna röda sparkcykel. @ahenriksson fotade och twittrade och såg tusentals dela uppdateringen. Den twittrande polisen engagerade sig i fallet och kontaktade föräldrarna, postade uppgifter till deras bankkonto eftersom flera ville skänka pengar till flickan och medier gjorde intervjuer. Till slut hörde ett företag av sig och skänkte en cykel till flickan.

 
5, Swedish match plockar poäng
Ett tema för året har varit hur företag sökt sin identitet på nätet. Så hur deltar man i ett samtal som företag? Hur hittar man en bra ton? Få har träffat lika bra som tobaksföretaget Swedish match gjorde under Red bull-hysterin. Ni minns? En man sponsrad av Red bull skulle göra rekordhög hopp och hela världen rapporterade och tittade. Och trots allt informationsbrus lyckades Swedish match med denna enkla tweet bryta igenom. Genial i sin enkelhet:

 
4, Anjas familjetweet
2012 var ett stort år för Anja. Hon la pjäxorna på hyllan, berättade om sin sexuella läggning i radio och fick en son. Och framförallt valde hon Twitter som plattform att berätta om nya stora händelser. Som när hennes son föddes. Med bild postade hon hur lycklig hon var. Nästan lika delad blev tweeten följande dag där hon kritiserade Aftonbladet för att ha paparazzi-bevakat hennes familj, trots att hon postat bild.


3, Henke skjuter sig i foten
Det är kanske tidernas mest komiska händelse. Twittraren @Henke tipsade polisen på Twitter om att de borde sätta upp en fartkontroll vid ett område @henke ofta åker förbi. Det gick en dag och sedan utspelar sig följande ordväxling. Henrik, som valde att bjuda på sig själv, tog det väl och såg förundrat på när hans fadäs spreds som en nyhet över hela världen.

2, Sonja är @Sweden
@Sweden-kontot fick mycket uppmärksamhet under året. Men den veckan förra Ajour-skribenten Sonja Abrahamsson tog över kontot exploderade internet. Med en rå, i mina ögon briljant, humoristisk ton kryssade hon oskuldsfullt mellan jordens alla svåra ämnen. Eller kanske snarare alla tabubelagda ämnen. Som judar. Medier över hela världen tog upp kontroversen. Steven Colbert kampanjade för att själv bli @sweden och Sonja blev både hatad och älskad. Här är tweeten som satte igång allt:

 
1, Pernilla Wahlgren gör en bjudning
Det är ännu oklart exakt hur medveten Wahlgren var om det dubbeltydiga. Inte för att det skulle förta något av briljansen i den här tweeten. Det oskyldiga, ordvitsande reklamen för en ny julskiva sammanfattar det opportunistiska Twitter extremt väl. Att det dessutom är den näst mest delade tweeten någonsin i Sverige gör guldplatsen självklar. Grattis?

I redaktionen: @emanuelkarlsten, @mymlan, @ettpunktnoll, @pellelindvall, @lindamariie

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

7 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Jenny says:

    Nu fick ju Anja inte en dotter utan en son. Vilket står tydligt i hennes tweet också 😉

  2. Palle says:

    Intressant och inspirerande – nästa år…

  3. Agnes says:

    Men vilken är den mest retweetade? Länken till Telia-tweeten funkar inte.